Många undrar hur man ska undervisa eller studera online eller hur man kan inspireras för att bli bättre på det. En del är inte motiverade att...
Läs merVTT-BOX presenterades under CSEDU 2019 2-4 maj 2019, Heraklion, Kreta
av Ebba Ossiannilsson | maj 6, 2019 | Okategoriserad
Projektet Virtual Teachers Toolbox (VTT-BOX) (ERASMUS+ 2017 -1-ES01-KA038199), där SVERD är partner presenterades för andra gången under CSEDU...
Läs merITHU nätverksträff och årsmöte 7 maj 2019
av Ebba Ossiannilsson | maj 6, 2019 | Okategoriserad
Hjärtligt välkommen till denna agenda: 14.30 – 15.00 Nätverksträff UKÄ:s projekt om pedagogisk utveckling – nulägesbeskrivning...
Läs merFlexibilitet brister i kommunal vuxenutbildning
av admin | maj 5, 2019 | Okategoriserad
Skolinspektionen har granskat om elever som studerar teoretiska kurser inom kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå erbjuds flexibilitet och...
Läs merDen största disruptionen för universitet
av Ebba Ossiannilsson | maj 4, 2019 | Okategoriserad
This Will Be The Biggest Disruption In Higher Education Läs mer här på Forbes Instead of going to college to get a job, students will...
Läs merRegeringen behöver ge besked om skolans digitalisering
av Ebba Ossiannilsson | maj 3, 2019 | Okategoriserad
Digitala nationella prov ska genomföras enligt regeringen. Det medför stora kostnader för kommuner och enskilda huvudmän. Men finansieringen...
Läs merVinnova finansierar studie om förutsättningar för datadrivna processer i skolan
av Ebba Ossiannilsson | maj 2, 2019 | Okategoriserad
I svensk skola finns idag en stor mängd data om eleverna och deras lärande, men dessa används inte på ett strategiskt sätt eftersom det saknas...
Läs merHorizon 2019 från Euducause är nu lanserad
av Ebba Ossiannilsson | apr 29, 2019 | Okategoriserad
Årets rapport profiler är sex nyckeltrender, sex viktiga utmaningar och sex viktiga utvecklingstendeser inom pedagogisk teknik, som rankas av...
Läs merSkolan behöver digitalisering – inte digitisering
av admin | apr 27, 2019 | Okategoriserad
Det blir allt viktigare att lära eleverna problemlösning och göra dem duktiga på att söka information på egen hand inom flera olika områden,...
Läs merUNESCO Rekommendation för Open Educational Resources (OER).
av Ebba Ossiannilsson | apr 26, 2019 | Okategoriserad
En uppdaterade versionen av förslaget på en rekommendation för Open Educational Resources (OER) är just lanserad (Director-General’s Circular...
Läs mer