NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Pilotprojekt testar ny utbildningsform på KTH

Hur ska KTH bli bättre på att rekrytera i hela landet och går det att erbjuda en helt digital utbildning med en bra social studiemiljö? Det är två frågor KTH försöker besvara i ett nytt pilotprojekt tillsammans med NITUS, ett nätverk för kommunala lärcentra.

– Under pandemin utökade vi våra digitala och hybrida kurserbjudande, men mellan budskapen ”kom till campus” eller ”sitt hemma framför din dator” saknar vi i dag ett erbjudande om att plugga på KTH helt digitalt men samtidigt ha hands-on-delen och en bra social studiemiljö med samarbete mellan studenter, som är grundstenarna för lärandet på KTH. I piloten undersöker vi de möjligheter och strukturella utmaningar en sådan modell innebär för oss, säger professor Nicole Kringos.

Läs mer här: https://intra.kth.se/aktuellt/nyheter/pilotprojekt-testar-ny-utbildningsform-pa-kth-1.1291840

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This