NY

Märket klubbat som ger utrymme för nya löner inom skolan

Industrins parter har kommit överens om ett märke på 6,4 procent under två år. – En relativt hög siffra, säger Elisabet Mossberg, biträdande förhandlingschef på Sveriges Lärare. Industriförbunden fick igenom krav på arbetstidsförkortning för samtliga kollektivavtal....

Ny handbok – Undervisa på distans

Annette Appelstrand förstelärare på komvux i Mölndal, en skola med 3100 har arbetat med att skapa distansundervisning som minskar avhoppen från studierna och ger eleverna goda möjligheter att lyckas med sina studier. Hon har samlat erfarenheter och kunskaper i en...

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

Professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digitalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Presentation av UNESCO Rapport ”A new social contract for education” på SVERDs Vårkonferens 11 mars 2022

UNESCO Rapport ”A new social contract for education”

Reimagining our futures together: Renewing the why, what and how of education”

Key note speaker.: Noah W. Sobe.  My title is Senior Project Officer, UNESCO.

UNESCO’s Futures of Education initiative asks how we can best use education to shape the future of humanity and the planet.  In November 2021 it released a flagship report from an independent International Commission titled Reimagining our futures together: A new social contract for education (full text available here, Executive Summary available here).  Two years in the making and informed by hopes, fears, and ideas of over a million people, the report calls for an educational renewal that addresses past injustices while transforming the future. In this keynote address, Dr. Noah W. Sobe, a lead on the UNESCO project, will discuss the main recommendations of the report and UNESCO’s call for a collective rethinking of the purposes, processes, and overall organization of education.

Anmälan till SVERDs Vårkonferens den 11 mars klockan 13.00-16.00  görs här:

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This