NY

Tillsyn kan inte läka systembrister i det svenska skolsystemet

Hur rätten till utbildning tillgodoses kan inte kontrolleras genom tillsyn och rättsliga sanktioner. Skolsystemet måste vara uppbyggt så att det inte finns incitament att bedriva dålig utbildning för att kunna göra vinst. Det skriver Sara Lundberg, doktorand i...

MYH vill främja kompetensförsörjning och livslångt lärande

Ny rapport : Redovisning av MYH:s genomförande av den regionala utvecklingspolitiken och den sammanhållna landsbygdspolitiken Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) bidrar till regional utveckling och landsbygdsutveckling, främst genom att främja kompetensförsörjning...

För få elever går yrkesprogram

Företag har svårt att rekrytera personal på grund av att för få väljer yrkesprogram. Svenskt Näringsliv varnar nu för att situationen sänker konkurrenskraften. – Det är väldigt allvarligt och påverkar Sverige som nation, säger Johan Olsson som är...

Regeringen har sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget

Regeringens sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget tvingar myndigheten att kapa kostnader. ”Det har varit kännbart”, säger ekonomichefen Homan Sadat till Altinget. Anledningen är att man vill se en effektivisering av Skolverket och att myndigheten återgår till...

18 riktlinjer för generativ AI i offentlig sektor

De 18 riktlinjerna har arbetats fram av Digg och IMY på uppdrag av regeringen, och 21 januari, presenterades och överlämnades de till civilminister Erik Slottner (KD). – Användning av AI kan förbättra effektiviteten i offentlig sektor, öka medborgarnyttan och höja...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

1. Rapport från NU2012 i Göteborg

Ebba Ossiannilsson PhD, Projektledare
Lunds universitet

 

GRÄNSLÖST LÄRANDE NU2012

 

Temat för årets konferens var Gränslöst lärande. NU, står för nätverk och utveckling, och är en nationell konferens som anordnas vartannat år genom samverkan mellan flera lärosäten i Sverige och vänder sig till alla som är engagerade i svensk högre utbildning. Huvudsyftet med konferensen är att främja pedagogiskt utvecklingsarbete genom att erbjuda en mötesplats för spridning, dialog och debatt. I år var det SUHF som var värd i samverkan med de västsvenska lärosätena Göteborgs och Karlstad universitet, Chalmers, Högskolorna i Borås, Halmstad, Jönköping, Skövde och Väst.

 

Fig 1. Värden SUHF och de samverkande lärosätena
I en tid präglad av öppna, internationella och alltmer IT-baserade kunskaps- och utbildningsmiljöer utmanas vi av frågor kring det gränslösa lärandet. Hur skapas hållbara utbildningssystem, kan resurser delas och kan samverka i större utsträckning? Hur kan studenter påverka sina lärandemiljöer? Hur möts nya krav på kunskapsrelevans och kompetens? Traditionellt har utbildningar och kurser knutits kring ett campus, läraren, litteraturen, rutiner, examinationer, professioner. Allt detta är i hög grad under omformning och transformering. På vilka sätt ska pedagogiskt utvecklings- och kvalitetsarbete ge stöd i denna utveckling? Under konferensens två dagar var detta frågor som diskuterades på NU 2012. NU2012 är platsen där högaktuella och framåtblickande frågor inom högskolepedagogik diskuteras.

Flertalet av konferensdelatagarna lovordade huvudtalaren William Rankins presentation om  Renewing Teaching & Learning: Leveraging Mobility for Student Engagement. Rankin talade om Vår relation ändrar sig radikalt med de digitala teknikernas utveckling, och våra sätt att lära ut måste också förändras. Om detta föreläser William Rankin, chef för pedagogisk utveckling på Abilene Christian University i USA. Utlåtanden som hördes var det här var det bästa jag hört och upplevt på mycket länge och Rankin var den största behållningen. Det kan nog sägas så. Se inspelningen och bidla dig en uppfattning själv. Ta del av presentationer och bildmaterial från NU2012.

Rankin. Förnya med modern teknik

Konferensens andra huvudtalare samt rektorernas inspel filmades av Universitets-TV vid Göteborgs universitet. Talarnas presentationer, abstrakt, powerpoint, egen presentation samt inspelningarna kan du tal del av här.

Pam Fredman: Inledningsanförande
(Pam Fredman är ordförande i SUHF och rektor vid Göteborgs universitet)

Anna Valtonen: ”Vågar vi tänka innovativt? – Om att utveckla universitetsutbildning med hjälp av design” (keynote)

Mikael Alexandersson: Rektors inspel
(Mikael Alexandersson är rektor vid Högskolan i Halmstad)

William Rankin: ”Renewing Teaching & Learning: Leveraging Mobility for Student Engagement” (keynote)

Elsebeth Korsgaard Sorensen: ”Fostering sustainable intercultural group collaboration across time and space in higher education” (keynote)

Gina Wisker: ”Cross-cultural doctoral supervision and conceptual threshold crossing” (keynote)

Kerstin Norén: Rektors inspel
( Kerstin Norén är rektor vid Högskolan Väst)

David Boud: ”Assessment as equipping students for future challenges” (keynote)

 

Här kan du ta del av all information från NU201http://www.nu2012.se/

Konferens proceeding kan du ladda ner här.

UR Samtiden var på plats och gjorde också inpelningar under konferensen. Du kan ta del av dem här

NU2014 träffas vi i Umeå

Varmt välkommen till
NU 2014 i Umeå 8-10 oktober 2014! Du kommer att möta många spännande tankar under temat Lärande kulturer och träffa många kollegor i ett Umeå som är Kulturhuvudstad 2014.

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This