NY

Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan

Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan. Vad ska vi svara på frågan om vi kan vara trygga? Maria Wiman skriver i en artikel i webbtidningen Vilärare att -Mest av allt vill jag ha ett sansat efterspel. Låt inte detta bli ett slagträ i en infekterad...

YH-utbildningar prioriteras för branscher med stora behov

Arbetslösheten och det förändrade läget på arbetsmarknaden sätter nu sin prägel på yrkeshögskolans utbud. När Myndigheten för yrkeshögskolan idag beviljar 344 ansökningar om att bedriva YH-utbildning är det framför allt branscher med stora behov som prioriteras. I...

Tillsyn kan inte läka systembrister i det svenska skolsystemet

Hur rätten till utbildning tillgodoses kan inte kontrolleras genom tillsyn och rättsliga sanktioner. Skolsystemet måste vara uppbyggt så att det inte finns incitament att bedriva dålig utbildning för att kunna göra vinst. Det skriver Sara Lundberg, doktorand i...

MYH vill främja kompetensförsörjning och livslångt lärande

Ny rapport : Redovisning av MYH:s genomförande av den regionala utvecklingspolitiken och den sammanhållna landsbygdspolitiken Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) bidrar till regional utveckling och landsbygdsutveckling, främst genom att främja kompetensförsörjning...

För få elever går yrkesprogram

Företag har svårt att rekrytera personal på grund av att för få väljer yrkesprogram. Svenskt Näringsliv varnar nu för att situationen sänker konkurrenskraften. – Det är väldigt allvarligt och påverkar Sverige som nation, säger Johan Olsson som är...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Rapport: ”Högskolan har gått i stå”

Ökade resurser till lärosäten har inte kunnat omsättas i högre kvalitet på utbildning och forskning. Nu behövs omfattande reformer, enligt en ny SNS-rapport.

I rapporten Ändra allt!? En högskolepolitik för vår tid analyserar Mats Benner och Sylvia Schwaag-Serger, professorer i forskningspolitik vid Lunds universitet, Sveriges högskolepolitik från andra världskriget till i dag.
– Tittar man historiskt är Sverige ett föregångsland vad gäller radikala högskolepolitiska förändringar. Efter kriget var vi det första landet som lanserade idén om universitet som framstegsnyckel, en drivkraft för samhällets modernisering, sade Mats Benner när rapporten presenterades vid ett SNS-seminarium.

Mats Benner menar att om man ser till svenskt utbildningsutbud relativt internationella frontlinjer, blir man måttligt imponerad av den svenska förnyelsegraden.

– Sverige har högt ställa ambitioner, påpekar han och påminner om den återkommande formuleringen: ”Sverige ska vara ett av världens främsta forsknings- och innovationsländer och en ledande kunskapsnation”.

Det är dags att leva upp till den ambitionen anser han.

Rapporten avslutas med skisser på ett antal förslag som dels syftar till genomgripande ändringar i hur resurser fördelas, dels till att skapa en gemensam berättelse om vad högre utbildning och forskning kan bidra med.

Några konkreta exempel på vad rapportförfattarna önskar är:

  • Mångdisciplinära centra, institut eller tankesmedjor.

  • Kunskapsöversikter för komplexa samhällsfrågor skrivna för beslutsfattare.

  • Mer stöd till banbrytande forskning.

  • Mer förnyelse i högre utbildning.

Läs SNS rapporten här

Läs mer här i Universitetsläraren

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This