NY

Kurvan för kurser och program på distans fortsätter uppåt

År 2019 var det 83 280 studenter som antagits till kurser på distans jämfört med 116 827 som antagits för att läsa på plats på lärosätena. I höst 2024, fem år senare, är det 130 712 studenter som antagits för att läsa kurser på distans, jämfört med bara 108 685 som...

Svårt för behöriga lärare att få jobb

Det uppges vara brist på behöriga lärare. Samtidigt upplever behöriga lärare att det är svårt att få en anställning. En kalldusch för nybakade lärare och en ekvation som både lärare och arbetsgivare har svårt att få ihop. I juni fanns 3 188 personer som uppgett att de...

Var femte elev inte behörig till gymnasiet

Snart är det skolstart för landets gymnasieelever men det är dock nära var femte elev som gick ut den kommunala grundskolan i våras som inte når kraven för att få läsa ett nationellt gymnasieprogram visar preliminära siffror från de fyra största kommunerna. – Det är...

AI blir skolämne i gymnasiet hösten 2024

Skolverket meddelar att AI blir skolämne i gymnasiet hösten 2024. Ämnet fokuserar främst på AI-utvecklingen ur ett samhällsperspektiv men också hur AI kan användas för problemlösning. Kursplanen rymmer innehållet. Kunskaper om AI, dess tillämpningar, tekniker och...

570 miljoner till skolor med svårare förutsättningar

Pressmeddelande från Utbildningsdepartementet 570 miljoner till skolor med svårare förutsättningar – nu är det klart vilka kommuner som omfattas Publicerad 09 juli 2024 För att förbättra arbetsmiljön och arbetsvillkoren för de lärare som arbetar i skolor med svårare...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Redaktören har ordet

VÄLKOMNA till ett nytt år 2013

2013 kommer att bli ett år fullt av utmaningar inom utbildningssektorn. I en tid präglad av öppna, internationella och alltmer IT-baserade kunskaps- och utbildningsmiljöer utmanas vi av frågor kring det gränslösa lärandet. Hur skapas  hållbara utbildningssystem, hur kan resurser delas och samverka i större utsträckning? Hur skapas möjlighet för den enskilde att påverka sina lärandemiljöer? Hur svarar vi upp mot nya krav på kunskapsrelevans och kompetenskrav? Det vi traditionellt knutit upp våra utbildningar och kurser kring – ett campus, skolan, läraren, litteraturen, rutiner, examinationer, professioner – är i hög grad under omformning. På vilka sätt ges pedagogiskt utvecklings- och kvalitetsarbete stöd i denna utveckling?

SVERD och SVERDnytt är med och bevakar och sprider information om vad som  händer.  Du vet väl att SVERDnytt har löpande publicering för att kunna  tillhandahålla intressanta artiklar och inlägg om vad som händer inom utbildningssektorn, vissa nummer trycker vi också eller gör en samlingsskrift i slutet på året.

Varmt välkomna med era bidrag!

Ebba Ossiannilsson, Redaktör

Ebba.Ossiannilsson@ced.lu.se

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This