NY

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning....

Riksrevisionen granskar skolans vetenskapliga grund

Skolans vetenskapliga grund Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med...

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Regeringen satsar på fjärrundervisning

I propositionen om Fjärrundervisning i skolan föreslås att en definition av fjärrundervisning införs i skollagen

(prop. 2014/15:44)

Med fjärrundervisning avses en interaktiv undervisning som bedrivs med informations- och kommunikationsteknik där lärare och elever är åtskilda i rum men inte i tid. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer ska få meddela föreskrifter om fjärrundervisning.

Fjärrundervisning bör endast få genomföras om det inte finns någon legitimerad och behörig lärare att tillgå inom skolenheten eller när elevunderlaget är otillräckligt. Regeringen avser att fatta beslut om i vilka ämnen som fjärrundervisning får erbjudas. En försöksverksamhet med fjärrundervisning i ytterligare ämnen bör även inrättas. I skollagen ska det införas en rätt för skolväsendets huvudmän att med bibehållet huvudmannaskap sluta avtal med staten om fjärrundervisning. Det bör vara möjligt för Statens institutionsstyrelse att bedriva fjärrundervisning under samma förutsättningar som för andra huvudmän, men i fler ämnen och kurser.

Ändringarna i skollagen ska träda i kraft den 1 juli 2015.

Läs mer om regeringens förslag här:

http://www.regeringen.se/sb/d/18296/a/251915

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Gesetz ermöglicht interaktiver Fernunterricht an schwedischen Schulen | @LLZ - […] die schwedische nationale Organisation für Fernunterricht SVERD berichtet, wird ab dem 01.07.2015 die schwedische Regierung den interaktiven Fernunterricht im…

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This