Regeringen har fattat beslut om en mer ändamålsenlig styrning för att fler personer ska bli examinerade för yrken inom vård och skola. Nu sätts mål för universitet och högskolor för antalet examina inom vissa hälso- och sjukvårdsutbildningar och lärar- och förskollärarutbildningar. Vissa lärosäten får också mål för hur stor andel meriteringsanställda biträdande lektorer de ska ha. |
Målen ska ge riktning för att möta de stora behoven av personal inom bristyrken. På så sätt blir styrningen mer fokuserad, mer långsiktig och mer anpassad för landets högskolor och universitet. Sedan tidigare har lärosätena också mål för könsfördelningen bland nyrekryterade professorer.
– Vi behöver fler utbildade personer som kan arbeta inom hälso- och sjukvård och skola. Brist på utbildad personal är en av välfärdens största utmaningar. Regeringen har genomfört stora utbildningssatsningar inom ramen för Kunskapslyftet och i budgetpropositionen för 2022 föreslås ytterligare åtgärder för att stärka utbildningar som leder till fler jobb inom vård och skola. De nya målen för antal examina är ytterligare ett steg i regeringens arbete för att möta den här utmaningen, säger Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning. För vissa lärosäten sätts även mål för hur stor andel meriteringsanställda biträdande lektorer de ska ha. Målen är en del i arbetet med att förbättra villkoren för dem som arbetar i sektorn och skapa tydligare karriärvägar. Målen avser perioden 2021–2024 och anges i respektive lärosätes regleringsbrev. Regeringen kommer att följa upp måluppfyllelsen i dialog med lärosätena och avser att sätta nya mål inför perioden 2025–2028. |