NY

Tillsyn kan inte läka systembrister i det svenska skolsystemet

Hur rätten till utbildning tillgodoses kan inte kontrolleras genom tillsyn och rättsliga sanktioner. Skolsystemet måste vara uppbyggt så att det inte finns incitament att bedriva dålig utbildning för att kunna göra vinst. Det skriver Sara Lundberg, doktorand i...

MYH vill främja kompetensförsörjning och livslångt lärande

Ny rapport : Redovisning av MYH:s genomförande av den regionala utvecklingspolitiken och den sammanhållna landsbygdspolitiken Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) bidrar till regional utveckling och landsbygdsutveckling, främst genom att främja kompetensförsörjning...

För få elever går yrkesprogram

Företag har svårt att rekrytera personal på grund av att för få väljer yrkesprogram. Svenskt Näringsliv varnar nu för att situationen sänker konkurrenskraften. – Det är väldigt allvarligt och påverkar Sverige som nation, säger Johan Olsson som är...

Regeringen har sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget

Regeringens sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget tvingar myndigheten att kapa kostnader. ”Det har varit kännbart”, säger ekonomichefen Homan Sadat till Altinget. Anledningen är att man vill se en effektivisering av Skolverket och att myndigheten återgår till...

18 riktlinjer för generativ AI i offentlig sektor

De 18 riktlinjerna har arbetats fram av Digg och IMY på uppdrag av regeringen, och 21 januari, presenterades och överlämnades de till civilminister Erik Slottner (KD). – Användning av AI kan förbättra effektiviteten i offentlig sektor, öka medborgarnyttan och höja...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Regeringens försiktiga distansutbildningsutredning

SOU 2012:76 – Utbildning för elever i samhällsvård  och fjärr- och distansundervisning.

Sverd har läst och tycker utredningen är alltför restriktiv till onlinelärande som en framtidsmöjlighet för all utbildning.

Utredningen delar upp onlinelärande i två delar.

1. Fjärrundervisning ( som sker i realtid ) , som en undervisningsform där man använder modern teknik, eleven och läraren är skilda i rum men inte tid. Det finns handledare på plats och undervisningen bedrivs i ett klassrum.

2. Distansundervisning ( som sker asynkront och synkront ) och innebär att eleven och läraren mestadels är skilda i tid och rum, det är en sorts korrespondensundervisning, men där lärare och elev har tillfälle att kommunicera interaktivt då och då.

Utredningen tycker att fjärrundervisning är att föredra framför distansundervisning.

Men att distansundervisning ska kunna ske i undantagsfall och distansundervisning bara ska få ske max två terminer.

Man lyfter fram det som ett särskilt stöd eller för elever som tex elitsatsar på en idrott.

De elever som läser på distans ska ha en hemskola som har huvudansvar för elevens skolgång.

Man ser distansundervisning bara som en form av särskilt stöd i vissa tillåtna fall. 

Läs hela utredningen : http://www.regeringen.se/content/1/c6/20/36/60/08f05c0b.pdf

SVERD undrar varför man är så försiktig  till att använda nya lärande metoder som online lärande på distans ?

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This