SOU 2012:76 – Utbildning för elever i samhällsvård och fjärr- och distansundervisning.
Sverd har läst och tycker utredningen är alltför restriktiv till onlinelärande som en framtidsmöjlighet för all utbildning.
Utredningen delar upp onlinelärande i två delar.
1. Fjärrundervisning ( som sker i realtid ) , som en undervisningsform där man använder modern teknik, eleven och läraren är skilda i rum men inte tid. Det finns handledare på plats och undervisningen bedrivs i ett klassrum.
2. Distansundervisning ( som sker asynkront och synkront ) och innebär att eleven och läraren mestadels är skilda i tid och rum, det är en sorts korrespondensundervisning, men där lärare och elev har tillfälle att kommunicera interaktivt då och då.
Utredningen tycker att fjärrundervisning är att föredra framför distansundervisning.
Men att distansundervisning ska kunna ske i undantagsfall och distansundervisning bara ska få ske max två terminer.
Man lyfter fram det som ett särskilt stöd eller för elever som tex elitsatsar på en idrott.
De elever som läser på distans ska ha en hemskola som har huvudansvar för elevens skolgång.
Man ser distansundervisning bara som en form av särskilt stöd i vissa tillåtna fall.
Läs hela utredningen : http://www.regeringen.se/content/1/c6/20/36/60/08f05c0b.pdf
SVERD undrar varför man är så försiktig till att använda nya lärande metoder som online lärande på distans ?