NY

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10 Välkomna till SVERD Online Vårkonferens -2025. Ulf...

Tid för undervisningsuppdraget

Betänkande av Utredningen om minskad administration och om reglering av förskollärares och lärares tid är klart och kan läsas här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/03/sou-202526/ Utredningen om minskad administration och...

Förslag till AI riktlinjer för skolan

Johan Falk skriver en debattartikel på Voister att AI spelar så stor roll för både elever och samhället att vi inte kan vänta två år till på nationella AI-riktlinjer för skolan Behandla AI som andra webbtjänster Låt inte AI fatta dina beslut Lita inte på...

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin! I ett öppet brev till Regeringskansliet, Utbildningsdepartementet uttrycker ViS en djup oro över att komvux inte inkluderas i regeringens STEM-strategi. Det är ett misstag att inte utnyttja potentialen i både...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Regeringens försiktiga distansutbildningsutredning

SOU 2012:76 – Utbildning för elever i samhällsvård  och fjärr- och distansundervisning.

Sverd har läst och tycker utredningen är alltför restriktiv till onlinelärande som en framtidsmöjlighet för all utbildning.

Utredningen delar upp onlinelärande i två delar.

1. Fjärrundervisning ( som sker i realtid ) , som en undervisningsform där man använder modern teknik, eleven och läraren är skilda i rum men inte tid. Det finns handledare på plats och undervisningen bedrivs i ett klassrum.

2. Distansundervisning ( som sker asynkront och synkront ) och innebär att eleven och läraren mestadels är skilda i tid och rum, det är en sorts korrespondensundervisning, men där lärare och elev har tillfälle att kommunicera interaktivt då och då.

Utredningen tycker att fjärrundervisning är att föredra framför distansundervisning.

Men att distansundervisning ska kunna ske i undantagsfall och distansundervisning bara ska få ske max två terminer.

Man lyfter fram det som ett särskilt stöd eller för elever som tex elitsatsar på en idrott.

De elever som läser på distans ska ha en hemskola som har huvudansvar för elevens skolgång.

Man ser distansundervisning bara som en form av särskilt stöd i vissa tillåtna fall. 

Läs hela utredningen : http://www.regeringen.se/content/1/c6/20/36/60/08f05c0b.pdf

SVERD undrar varför man är så försiktig  till att använda nya lärande metoder som online lärande på distans ?

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This