NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Regeringens försiktiga distansutbildningsutredning

SOU 2012:76 – Utbildning för elever i samhällsvård  och fjärr- och distansundervisning.

Sverd har läst och tycker utredningen är alltför restriktiv till onlinelärande som en framtidsmöjlighet för all utbildning.

Utredningen delar upp onlinelärande i två delar.

1. Fjärrundervisning ( som sker i realtid ) , som en undervisningsform där man använder modern teknik, eleven och läraren är skilda i rum men inte tid. Det finns handledare på plats och undervisningen bedrivs i ett klassrum.

2. Distansundervisning ( som sker asynkront och synkront ) och innebär att eleven och läraren mestadels är skilda i tid och rum, det är en sorts korrespondensundervisning, men där lärare och elev har tillfälle att kommunicera interaktivt då och då.

Utredningen tycker att fjärrundervisning är att föredra framför distansundervisning.

Men att distansundervisning ska kunna ske i undantagsfall och distansundervisning bara ska få ske max två terminer.

Man lyfter fram det som ett särskilt stöd eller för elever som tex elitsatsar på en idrott.

De elever som läser på distans ska ha en hemskola som har huvudansvar för elevens skolgång.

Man ser distansundervisning bara som en form av särskilt stöd i vissa tillåtna fall. 

Läs hela utredningen : http://www.regeringen.se/content/1/c6/20/36/60/08f05c0b.pdf

SVERD undrar varför man är så försiktig  till att använda nya lärande metoder som online lärande på distans ?

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This