Skolans vetenskapliga grund
Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med planerad publicering i oktober 2025.
Bakgrund
Av skollagen framgår att ”utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”. Detta gäller såväl stoffet i undervisningen som skolans pedagogik.
De stora ekonomiska resurser och den omfattande tid som barn spenderar i skolan understryker vikten av att resurserna används för att nå så höga resultat som möjligt. År 2022 var den sammanlagda kostnaden för det obligatoriska skolväsendet 151 miljarder kronor. Över en miljon barn är varje år inskrivna i förskoleklass och grundskola och barnen tillbringar sammanlagt tio år i dessa skolformer.
Forskare inom olika vetenskapliga discipliner, intresseorganisationer och remissinstanser har i olika sammanhang uppmärksammat bristande vetenskaplig förankring inom skolan, och kritik har bland annat riktats mot skolmyndigheterna.
Syfte
Granskningen ska svara på om statens arbete för en utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet är effektivt. Granskningen fokuserar framför allt på hur skolmyndigheterna säkerställer att deras stöd och råd om skolans pedagogik har vetenskaplig förankring.