NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Så hjälper onlineundervisning barn som flyr Ukraina

Barn på flykt från krigets Ukraina lider av trauman och svår stress. Risken är också stor att de halkar efter med skolundervisningen. Nu startar Barnfonden ett projekt där dessa utsatta unga bland annat ska få tillgång till terapi, fritidsaktiviteter och teknik för att delta i onlineundervisning.

– Det här projektet utgör ett viktigt steg mot att stärka och stödja barn och unga som lider av trauman och svår stress i samband med flykten, säger Anna-Maria Romberg, programhandläggare på Barnfonden.

Under projektets gång väntas över 2 600 personer få tillgång till bland annat terapi, fritidsaktiviteter och teknik för att delta i onlineundervisning.

– Vi kommer också att etablera digitala träningscenter så att barn och ungdomar på flykt kan delta i onlineutbildning och på så sätt inte halkar efter i skolan, säger Anna-Maria Romberg.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This