Universitet är kända för akademisk frihet och öppenhet. Men en orolig omvärld gör att Magnus Wikforss, it-chef på Malmö universitet, måste jobba för att få sina forskare att börja tänka mindre öppet och mer på cybersäkerhet. Samtidigt har it-avdelningen ett nytt it-pedagogiskt uppdrag att hjälpa skolans lärare med digitala inslag i utbildningarna.
Läs hela artikeln på Voister här
Utöver säkerhetsbiten arbetar ni mycket med att undervisa era lärare i nya digitala verktyg, inte sant?
– Ja, och det tycker jag är spännande. Vi har ett it-pedagogiskt uppdrag. Det är vi som måste lära lärarna hur de kan använda våra system på bästa sätt, och om hur de exempelvis kan bygga upp en kurs digitalt, så att de får en bättre pedagogisk miljö för studenterna. Så från att ha varit ett analogt program eller en analog kurs, får de möjligheten att ha med en it-pedagogisk del, från början. Det kan bli ett helt nytt upplägg från start till mål, med digital tentamen. Det är ett spännande uppdrag, men vi är förstås lite skakiga eftersom det inte är något vi har arbetat med tidigare.
Vad innebär det för dina kollegor på it-avdelningen?
– Det är helt klart en omställning. Från att man tror att kommunikation är att skicka en e-post, till att vi nu ska säkra ett helt annat beteende. Det är en transformation i it-avdelningens uppdrag som jag kan se. Och vart vi landar vet jag inte, men det är helt klart superspännande.