NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

11. Satsa mer på utbildning via nätet

 

 

 

Marita Hilliges                          Anders Söderholm                Jörgen Tholin

Vi håller kontakt genom sms, e-post och sociala medier som Facebook och Twitter. Allt fler har tillgång till hela Internet i fickan och kan på några sekunder ta fram mobilen för att få tillgång till oerhörda mängder av information. Det är därför en naturlig utveckling att allt större del av den högre utbildningen sker på nätet.
Frågan är om Sverige i dag använder modern teknik inom högre utbildning i den omfattning vi borde? Nyligen beslutade riksdagen om nästa års budget för högskolor och universitet. I regeringens budgetproposition och i den utbildningspolitiska debatten saknas dock samspelet mellan modern teknik och högre utbildning. Regeringen lanserade nyligen, genom it- och energiminister Anna-Karin Hatt, den digitala agendan ”IT i människans tjänst”. Den ska vara en strategi för att Sverige på bästa sätt ska använda digitaliseringens möjligheter. Högre utbildning finns tyvärr inte med ens i det utpekade strategiska området ”Hur IT påverkar samhällsutvecklingen”.
Den högre utbildningen är beroende av uppkoppling, samverkan och modern teknik. IT och modern teknik är beroende av att högre utbildning håller hög kvalitet och driver den tekniska utvecklingen framåt. IT är med och utvecklar möjligheterna inom i stort sett varje bransch och borde även vara det inom högre utbildning.
Sverige behöver en plan för hur högre utbildning, nätbaserad pedagogik och modern teknik ska främja varandra, speciellt när internationella exempel visar att dessa områden knyts allt tätare ihop. Många andra länder har redan nationella strategier för digitalisering och nätbaserad utbildning. Sverige riskerar att bli frånsprunget om vi inte agerar snabbt. Vi föreslår att regeringen kompletterar den digitala agendan genom att lyfta in högre utbildning.

Marita Hilliges rektor Högskolan Dalarna
Anders Söderholm rektor Mittuniversitetet
Jörgen Tholin rektor Högskolan på Gotland


 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This