Marita Hilliges Anders Söderholm Jörgen Tholin
Vi håller kontakt genom sms, e-post och sociala medier som Facebook och Twitter. Allt fler har tillgång till hela Internet i fickan och kan på några sekunder ta fram mobilen för att få tillgång till oerhörda mängder av information. Det är därför en naturlig utveckling att allt större del av den högre utbildningen sker på nätet.
Frågan är om Sverige i dag använder modern teknik inom högre utbildning i den omfattning vi borde? Nyligen beslutade riksdagen om nästa års budget för högskolor och universitet. I regeringens budgetproposition och i den utbildningspolitiska debatten saknas dock samspelet mellan modern teknik och högre utbildning. Regeringen lanserade nyligen, genom it- och energiminister Anna-Karin Hatt, den digitala agendan ”IT i människans tjänst”. Den ska vara en strategi för att Sverige på bästa sätt ska använda digitaliseringens möjligheter. Högre utbildning finns tyvärr inte med ens i det utpekade strategiska området ”Hur IT påverkar samhällsutvecklingen”.
Den högre utbildningen är beroende av uppkoppling, samverkan och modern teknik. IT och modern teknik är beroende av att högre utbildning håller hög kvalitet och driver den tekniska utvecklingen framåt. IT är med och utvecklar möjligheterna inom i stort sett varje bransch och borde även vara det inom högre utbildning.
Sverige behöver en plan för hur högre utbildning, nätbaserad pedagogik och modern teknik ska främja varandra, speciellt när internationella exempel visar att dessa områden knyts allt tätare ihop. Många andra länder har redan nationella strategier för digitalisering och nätbaserad utbildning. Sverige riskerar att bli frånsprunget om vi inte agerar snabbt. Vi föreslår att regeringen kompletterar den digitala agendan genom att lyfta in högre utbildning.
Marita Hilliges rektor Högskolan Dalarna
Anders Söderholm rektor Mittuniversitetet
Jörgen Tholin rektor Högskolan på Gotland