NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

2. Satsa på kreativitet i utbildningen


Talanger behöver få vara kreativa

Sir Ken Robinson talade vid EDEN konferensen i Oslo om att skapa ett utbildnings

system som främjar kreativitet.

Han talade om att människor behöver träna upp sin kreativitet under skoltiden samtidigt som vi inte vet vad framtiden kräver av oss. Han understryker att kreativitet är lika viktigt i utbildning som litteratur. Om man redan vet allting kommer man ej heller att lära sig något nytt eller som han uttrycker det -om man ej är beredd på att ha fel någon gång så kommer man inte heller att ha rätt.

Skolsystemet idag är organiserat så att vi utbildar människor bort från kreativitet. Barn är i unga år
inte rädda för att ha fel för oftast vet de inte svaret på frågorna och då försöker de kreativt att hitta ett bra svar.

Över hela världen har vi besvärliga ämneshierarkier , först i ranking ligger matematik, sedan

kommer moderna språk och sist estetiska ämnen. Bland de estetiska ämnena rankas musik och

teater före bild och dans. Problemet som Robinson poängterar är att vi utbildar bara huvudet

inte hela kroppen. Det beror på att våra utbildningssystem har som mål att utbilda universitets

professorer och de lever sina liv i sina huvuden. Deras kropp verkar vara ett transportmedel för

att flytta sina huvuden. Länge har visionen varit att akademisk förmåga ska lösa industrisamhällets

problem. Ett problem idag är att många kreativa människor inte kommer in på universiteteten. Tidigare

var det enkelt då utbildning gav jobb direkt, men det gäller inte längre.

När det gäller intelligens vet vi att den är

1. Skiftande

2. Dynamisk

3. Distinkt

Talanger behöver få vara kreativa och vi vet att dansare inte bara kan sitta stilla och läsa.

Vårt hopp för framtiden är att vi omformar utbildningssystemet. Vi behöver se våra kreativa

förmågor och hjälpa barn att bli och vara kreativa. De kommer att uppleva framtiden när vi inte längre finns.

http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This