I höst ska Statistiska centralbyrån (SCB) på uppdrag av regeringen genomföra en studie om fjärr- och distansundervisning i grund- och gymnasieskolan under covid-19-pandemin.
För att det ska vara möjligt att dra lärdomar och utvärdera konsekvenserna av fjärr- och distansundervisningen under pandemin behövs mer kunskap. SCB ska därför genomföra en enkätundersökning riktad till rektorer där frågor ställs om omfattningen av fjärr- och distansundervisning i högstadiet och gymnasieskolan under våren 2020, hösten 2020 och våren 2021. Uppgifterna kan sedan kopplas till registerstatistik för att mäta senare utfall och på så vis kan eventuella effekter av fjärr- och distansundervisning mätas.
– Under pandemin har skolans betydelse blivit tydlig för alla, och för de allra flesta elever är närundervisning det bästa. För att kunna följa upp långsiktiga konsekvenser för eleverna behöver vi mer kunskap om i vilken omfattning fjärr- och distansundervisning har bedrivits i skolan under pandemin. SCB ska därför genomföra en enkätundersökning om detta under hösten, säger utbildningsminister Anna Ekström.
En slutrapport ska lämnas till regeringen senast den 31 mars 2022