NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SCB gör studie om distansundervisningen under pandemin

I höst ska Statistiska centralbyrån (SCB) på uppdrag av regeringen genomföra en studie om fjärr- och distansundervisning i grund- och gymnasieskolan under covid-19-pandemin.

För att det ska vara möjligt att dra lärdomar och utvärdera konsekvenserna av fjärr- och distansundervisningen under pandemin behövs mer kunskap. SCB ska därför genomföra en enkätundersökning riktad till rektorer där frågor ställs om omfattningen av fjärr- och distansundervisning i högstadiet och gymnasieskolan under våren 2020, hösten 2020 och våren 2021. Uppgifterna kan sedan kopplas till registerstatistik för att mäta senare utfall och på så vis kan eventuella effekter av fjärr- och distansundervisning mätas.

– Under pandemin har skolans betydelse blivit tydlig för alla, och för de allra flesta elever är närundervisning det bästa. För att kunna följa upp långsiktiga konsekvenser för eleverna behöver vi mer kunskap om i vilken omfattning fjärr- och distansundervisning har bedrivits i skolan under pandemin. SCB ska därför genomföra en enkätundersökning om detta under hösten, säger utbildningsminister Anna Ekström.

En slutrapport ska lämnas till regeringen senast den 31 mars 2022

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This