Inte i något av de 16 länder som forskare studerat på uppdrag av Skolverket finns ett betygssystem byggt på vetenskap. Vi förstår att det skulle vara impopulärt att byta betygssystem nu. Det finns dock goda argument för att bland annat ändra betygsskalan och införa flera betygssteg för underkänt, skriver forskarna Christian Lundahl och Magnus Hultén.
Skolverket presenterade i tisdags en utvärdering av betyg i årskurs 6. Inte oväntat fann man att betyg har olika effekter på olika elevgrupper och att redan högpresterande elever är de som gynnas mest av tidiga betyg. Lågpresterande elever blir upptäckta men de får inte det stöd de behöver och eller ger upp på grund av låga betyg. Stressen ökar.
Skolverket ger i sin rapport inga förslag på hur betygssystemet kan förbättras. Vi menar att det behövs ett betygs- och bedömningssystem som tydligare sätter fokus på elevers löpande utveckling, som inte underkänner kunskaper och som tydligare främjar lärares professionalism i bedömningsarbetet.