Flera internationella undersökningar har bekräftat att kunskapsresultaten nu ökar. Sedan den socialdemokratiskt ledda regeringen tillträdde 2014 har en rad åtgärder vidtagits för att steg för steg återta kommandot över skolans utveckling. Staten tar nu ett allt större ansvar för höjda kunskaper och för lärares fortbildning. Insatser för att stärka jämlikheten görs genom bland annat mer resurser till skolor som behöver det bäst, statliga skolutvecklingsprogram och åtgärder för att de bästa lärarna ska jobba i skolor med tuffast förutsättningar.
Läs mer här
Dåligt genomförd digitalisering slår mot lärares dyrbara tid och skolans kunskapsuppdrag. Digitalisering på fel sätt kan också innebära distraktioner som gör att eleverna inte kan koncentrera sig på undervisningen. Men det betyder inte att vi kan vrida klockan tillbaka; genomtänkta digitala lösningar behövs för att utveckla skolan. Det är uppenbart att dagens elever måste lära sig hantera dessa verktyg och agera i en alltmer digitaliserad värld. Utan digitala färdigheter är det svårt att få jobb på dagens arbetsmarknad. Utan digitala kunskaper är det svårt att klara ett jobb, studera vidare eller forska. Förmåga till källkritik krävs för att vara en aktiv medmänniska i vårt demokratiska och öppna samhälle.