SVERD, Svenska Riksorganisationen för Distans-utbildning som har till huvuduppgift att vidga kunskapen om och medverka i utvecklingen av flexibel utbildning, distansutbildning och e-lärande stödjer med de utgångspunkter som angetts ovan den skrivelse som de tre rektorerna skrivit.
( se SVERDnytt artikel 11)
Till
Anna Karin Hatt
IT och infrastrukturminister http://regeringen.se/pub/road/Classic/article/117/jsp/Render.jsp?a=152850&m=popup&l=sv
Angående digital agenda för Sverige
Bakgrund:
Näringsdepartementet presenterade den 6 oktober 2011 ”It i människans tjänst – en digital agenda för Sverige”. Agendan är en sammanhållen strategi som syftar till att statens befintliga resurser ska utnyttjas bättre. Den digitala agendan är ett komplement till pågående insatser och samordnar åtgärder på it-området inom till exempel säkerhet, infrastruktur, kompetensförsörjning, tillit, tillgänglighet, användbarhet, standarder, entreprenörskap och innovation.
I programförklaringen står :
”Digital agenda för Sverige – mål och inriktning”
För att möta de utmaningar som finns både internationellt och nationellt vill regeringen ta till vara de möjligheter som digitaliseringen ger. För att lyckas med det behöver alla hjälpas åt, ha ett gemensamt mål och en riktning för hur Sverige blir bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Det finns därför ett behov av en sammanhållen strategi med tydliga mål och åtgärder som samlar alla goda krafter runt om i landet och utnyttjar befintliga resurser på ett smartare sätt. Så kan det som görs få största möjliga effekt.” (http://www.regeringen.se/sb/d/14375/a/177038). De senaste anföranden av Närings och -IT minister Anna-Karin Hatt, 22/11/11, 11/01/12 och 22/02/12 handlar om att
”sätta IT i människans tjänst, digital delaktighet och smarta e-tjänster samt öppen data stärker den svenska innovationskraften”.
Regionala digitala agendor har också diskuterats i form av runda bordsamtal runt om i landet.
Internationellt betonas att IT och en digital nationell och internationella agenda är helt avgörande inom utbildningssektorn för innovation och lärande inför det 21a århundradet i ett livslångt lärande perspektiv, för medvetna och aktiva internationella medborgare (IPTS, UNESCO, UNESCO-COL). Gränserna mellan formellt och informellt lärande går mer och mer i varandra och en samverkan häremellan utsträckning måste ske i större (Ala-Mutka et al. 2010). Dessvärre från ett globalt och hållbarhetsperspektiv ligger Sverige väldigt långt efter då det gäller att utveckal och att utnyttja digitala resurser och den förändring i utbildningskultur detta innebär.
Med denna bakgrund är det därför märkligt att den digitala agendan inte överhuvudtaget berör utbildningssektorn, eller att utbildningssektorn inte alls integreras i målet och åtgärderna för en digital agenda för Sverige, enligt ovan.
Rektorer vid tre svenska lärosäten, undertecknad av Marita Hilliges, Rektor Högskolan Dalarna; Jörgen Tholin, Rektor Högskolan på Gotland och Anders Söderholm, Rektor Mittuniversitetet, har reagarat för detta och med anledning härav inkommit med en skrivelse till regeringen
Lär från nätet! Den svenska högskolan måste utveckla den nätbaserade undervisningen. Vägen till internationell toppklass går via uppkoppling, samverkan och modern teknik.
I förordet till skrivelsen som sändes till Regeringen den 26 januari 2012 står:
”God kvalitet inom högre utbildning är nödvändigt för ett lands utveckling. Sverige har jämförelsevis en välutbildad befolkning och har som IT-nation en tradition av att ligga långt framme i utvecklingen. Vi vill att Sverige ska kunna hävda sig i den globala konkurrensen även i framtiden. Det kräver öppenhet för nya influenser och modern teknik. Öppenhet för nyheter är en förutsättning för att vi som nation ska utvecklas och behålla vår konkurrenskraft.
En växande andel studenter väljer i dag att studera genom nätutbildningar eller distansutbildningar. Både svensk och internationell statistik visar att framtidens utbildning allt mer kommer att ske via nätutbildningar.
Vi är övertygade om att Sverige som land skulle vinna på att utveckla sina nätutbildningar och öka de nätbaserade inslagen i alla utbildningar. Det bidrar till ökad tillgänglighet och samverkan. I den här rapporten sammanfattar vi framtidsutsikterna för nätutbildningarna och ger förslag på hur hela högskolesektorn kan stärkas genom att lära av dem .
”Vidare betonas att:
”Svensk högskola och forskning står inför helt nya utmaningar de närmaste decennierna. Samtidigt som den globala konkurrensen ökar från nya supermakter inom forskning och högre utbildning, minskar årskullarna som lämnar gymnasieskolan. Högskolan kommer att behöva bredda sin rekrytering för att i framtiden kunna utbilda tillräckligt många akademiker. Samtidigt dras svensk högre utbildning med interna problem. Akademin ligger långt efter många andra delar av samhället när det gäller att utnyttja modern teknik. Det finns också brister i kvalitetsuppföljning och genomströmning.” (s. 5) De betonar vidare att utbildning i dag står inför fem stora utmaningar, nämligen global konkurrens, demografi teknik-utveckling, kvalitetsutveckling och genomströmning
Även om det är högskolesektorn som betonas ovan gäller detta för hela utbildningssektorn, från K-12 till högskola samt alla utbildningsaktörer inom formellt och formellt lärande. Sverige har under lång tid varit en framstående kunskapsnation och internationellt erkänd, dock globalt och digitalt sett har vårt land halkat efter i hög grad, då digital utveckling och användning inte är ett prioriterat område inom utbildning idag.
SVERD, Svenska Riksorganisa-tionen för Distansutbildning som har till huvuduppgift att vidga kunskapen om och medverka i utvecklingen av flexibel utbildning, distansutbildning och e-lärande stödjer med de utgångspunkter som angetts ovan den skrivelse som de tre rektorerna skrivit, se bilaga.
SVERD framhåller att: Den digitala Agendan bör bli styrande och framträdande för vårt land dels för våra egna medborgare, och dels utifrån ett globalt perspektiv med internationell konkurrens. Den digitala agenda bör bli styrande så att Sverige kan fortsätta att vara ledande i utbildningssektorn och i utbildningsfrågor. Det är avgörande för framtida utbildningsutveckling hur den digitala agendan blir styrande och framträdande inom alla utbildningssektorer. Det gäller såväl inom högskolan, vuxenutbildningen och folkbildningen som inom obligatorisk skola.
För SVERD
Ulf Sandström ordf.
Ebba Ossiannilsson led.
Göran Lindgren led.