NY

Kurvan för kurser och program på distans fortsätter uppåt

År 2019 var det 83 280 studenter som antagits till kurser på distans jämfört med 116 827 som antagits för att läsa på plats på lärosätena. I höst 2024, fem år senare, är det 130 712 studenter som antagits för att läsa kurser på distans, jämfört med bara 108 685 som...

Svårt för behöriga lärare att få jobb

Det uppges vara brist på behöriga lärare. Samtidigt upplever behöriga lärare att det är svårt att få en anställning. En kalldusch för nybakade lärare och en ekvation som både lärare och arbetsgivare har svårt att få ihop. I juni fanns 3 188 personer som uppgett att de...

Var femte elev inte behörig till gymnasiet

Snart är det skolstart för landets gymnasieelever men det är dock nära var femte elev som gick ut den kommunala grundskolan i våras som inte når kraven för att få läsa ett nationellt gymnasieprogram visar preliminära siffror från de fyra största kommunerna. – Det är...

AI blir skolämne i gymnasiet hösten 2024

Skolverket meddelar att AI blir skolämne i gymnasiet hösten 2024. Ämnet fokuserar främst på AI-utvecklingen ur ett samhällsperspektiv men också hur AI kan användas för problemlösning. Kursplanen rymmer innehållet. Kunskaper om AI, dess tillämpningar, tekniker och...

570 miljoner till skolor med svårare förutsättningar

Pressmeddelande från Utbildningsdepartementet 570 miljoner till skolor med svårare förutsättningar – nu är det klart vilka kommuner som omfattas Publicerad 09 juli 2024 För att förbättra arbetsmiljön och arbetsvillkoren för de lärare som arbetar i skolor med svårare...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Speculative Futures on ChatGPT and Generative Artificial Intelligence (AI): A Collective Reflection from the Educational Landscape

Sedan november 2022 har det varit mycket tal om och spekulationer om CHAT GPT och nu senast i dagarna ockps om GPT4. GPT4 kan GPT-4:

can solve difficult problems with greater accuracy, thanks to its broader general knowledge and problem solving abilities.

Flera inlägg har även gjorts här på sverd.se on CHATGPT. NYligen publcderades en vetenskplig arrtikel on CHAT GPT

Speculative Futures on ChatGPT and Generative Artificial Intelligence (AI): A Collective Reflection from the Educational Landscape i Asian Journal of Distance Education. Drygt 30 forsakra från hela världen skrev om framtidsscenarier såväl positiva som negativa perspektiv för framtiden. Forsknig studien leddes av Professor Aras Bozkurt, Ebba Ossiannilsson och Stefan Hrastinsk deltog från Sverige. Även CHAT GPT tillfrågades coh skrev ett inlägg.
Abstract:

While ChatGPT has recently become very popular, AI has a long history and philosophy. This paper intends to explore the promises and pitfalls of the Generative Pre-trained Transformer (GPT) AI and potentially future technologies by adopting a speculative methodology. Speculative future narratives with a specific focus on educational contexts are provided in  an attempt to  identify emerging themes and discuss their implications for education in the 21st century. Affordances of (using) AI in Education (AIEd) and possible adverse effects are identified and discussed which emerge from the narratives. It is argued that now is the best of times to define human vs AI contribution to education because AI can accomplish more and more educational activities that used to be the prerogative of human educators. Therefore,  it  is  imperative  to  rethink  the  respective  roles  of  technology  and  human  educators  in education with a future-oriented mindset.

Keywords: artificial intelligence (AI), generative pre-trained transformer (GPT), natural language processing, artificial intelligence in education (AIEd), future educational perspectives, speculative methodology

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This