Hur rätten till utbildning tillgodoses kan inte kontrolleras genom tillsyn och rättsliga sanktioner. Skolsystemet måste vara uppbyggt så att det inte finns incitament att bedriva dålig utbildning för att kunna göra vinst. Det skriver Sara Lundberg, doktorand i...
Ny rapport : Redovisning av MYH:s genomförande av den regionala utvecklingspolitiken och den sammanhållna landsbygdspolitiken Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) bidrar till regional utveckling och landsbygdsutveckling, främst genom att främja kompetensförsörjning...
Företag har svårt att rekrytera personal på grund av att för få väljer yrkesprogram. Svenskt Näringsliv varnar nu för att situationen sänker konkurrenskraften. – Det är väldigt allvarligt och påverkar Sverige som nation, säger Johan Olsson som är...
Regeringens sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget tvingar myndigheten att kapa kostnader. ”Det har varit kännbart”, säger ekonomichefen Homan Sadat till Altinget. Anledningen är att man vill se en effektivisering av Skolverket och att myndigheten återgår till...
De 18 riktlinjerna har arbetats fram av Digg och IMY på uppdrag av regeringen, och 21 januari, presenterades och överlämnades de till civilminister Erik Slottner (KD). – Användning av AI kan förbättra effektiviteten i offentlig sektor, öka medborgarnyttan och höja...
Superuniversitetet En av de viktiga politiska debatterna handlar om hur Sverige ska bli en vinnare i den internationella konkurrensen om kunskapsintensiva jobb och forskningsresurser. Många menar att Sverige måste kraftsamla genom att koncentrera utbildnings- och forskningsresurserna. Är tanken på ”superuniversitetet” passé med de möjligheter som nätet ger? Kan kraftsamling på nätet ge Sverige en lika bra konkurrensfördel som att koncentrera resurserna till ett enskilt lärosäte? I debatten nämns ibland behovet av ett svenskt superuniversitet, där resurser koncentreras ett fåtal riktigt stora lärosäten. Måste svenska högskolor och universitet gå samman för att bli starka eller kan en kraftsamling på nätet också ge lärosäten de muskler som behövs? Kan nätverk och nätutbildningar ersätta idén om superuniversitetet? Under Almedalsveckan arrangerades den 5 juli ett seminarium av Högskolan på Gotland, Mittuniversitetet och Högskolan Dalarna /under temat
En av de viktiga politiska debatterna handlar om hur Sverige ska bli en vinnare i den internationella konkurrensen om kunskapsintensiva jobb och forskningsresurser. Många menar att Sverige måste kraftsamla genom att koncentrera utbildnings- och forskningsresurserna. Är tanken på ”superuniversitetet” passé med de möjligheter som nätet ger? Kan kraftsamling på nätet ge Sverige en lika bra konkurrensfördel som att koncentrera resurserna till ett enskilt lärosäte? I debatten nämns ibland behovet av ett svenskt superuniversitet, där resurser koncentreras ett fåtal riktigt stora lärosäten. Måste svenska högskolor och universitet gå samman för att bli starka eller kan en kraftsamling på nätet också ge lärosäten de muskler som behövs? Kan nätverk och nätutbildningar ersätta idén om superuniversitetet? Under Almedalsveckan arrangerades idag torsdagen den 5 juli ett seminarium av Högskolan på Gotland, Mittuniversitetet och Högskolan Dalarna /under temat: