Det råder ökad efterfrågan på flexibel hybridundervisning, även kallad hyflex. 71 procent av Sveriges studenter och lärare är positivt inställda, men bara 17 procent av studenters undervisning bedrivs på det sättet – vilket är lägst i Europa. För att det ska kunna implementeras bredare behöver institutioner investera i bättre teknik. Det visar en ny undersökning.
Enligt en ny undersökning från Sony är det endast 17 procent av studenter i Sverige som använder en hyflex-modell. Med detta har Sverige den lägsta andelen i Europa. Samtidigt ställer sig 71 procent av svenska lärare och studenter positiva till undervisningssättet.
Ett problem är dock otillräcklig teknik. 62 procent av experter inom audiovisualitet i Sverige menar att det krävs några eller många tekniska förbättringar innan hyflex-undervisning kan uppnås. 42 procent av dem menar också att lärarnas bristande förståelse för hur man ska använda tekniken är ytterligare ett hinder. Något som 35 procent av lärarna håller med om.
Några andra hinder som nämns i undersökningen är begränsade resurser, att institutionerna har andra prioriteringar och att budgetmedel saknas.