NY

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI, och 25 procent är mycket högt exponerade, visar en ny rapport från Almega. Påverkan från AI förväntas bli allra störst inom privata tjänstesektorn. Samtidigt visar en rapport från Kantar Sifo att höginkomsttagare nyttjar...

I dag överlämnas vårbudgeten för att stärka den ekonomiska utvecklingen

I dag överlämnas vårbudgeten, det vill säga 2025 års ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2025, till riksdagen. I vårbudgeten, som bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna, använder regeringen styrkan i den svenska...

Lärare fortsätter lämna yrket

Under de senaste tio åren har fler utbildat sig till lärare, och fler har också valt att arbeta som lärare. Även om antalet utbildade lärare ökar i antal minskar andelen inom skolan över tid. – Ser vi på trenden över tid visar den att andelen som stannar kvar inom...

Skolan brister i att lära ut digital kompetens – forskning.se

I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens. EU-kommissionen...

Regeringens utredare föreslår vinstförbud för friskolor

Regeringens utredare föreslår vinstutdelningsförbud för bland annat nystartade friskolor eller skolor som nyligen bytt ägare. Förbudet ska även gälla värdeöverföringar mellan olika bolag i en friskolekoncern. – Det sätter stopp för kortsiktiga aktörer som vill göra...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD i samarbete med UHR_ Digital spetskompetens-webinar 7 oktober 2022

SVERD genomförde i samarbete med UHR ett webbinarium den 7 oktober 2022 om digital spetskompetens. Universitetskanslersämbetet, UKÄ, och Tillväxtverket har fått ett Regeringsuppdrag att göra en framtidsanalys av utbud och efterfrågan av digital spetskompetens fram till år 2035, samt komma med förslag på hur kompetensförsörjningen av digital spetskompetens kan utvecklas och stärkas. Talare var Jonas Öhlin, UKÄ, Projektledare för regeringsuppdraget tillsammans med projektledarkollegan Josef Lannemyr vid Tillväxtverket. Ebba Ossiannilsson, Professor, Vice Ordförande SVERD inledde och modererade sessionen. Här kan du läsa mer samt ta del av deras rapport och andra resurser som delades under webinariet.

Webinariet ver dert andra i en serie av fyra webianr forn SVERD i samverkan med UHR, De två följande handlar om OER respektive kvalitet i distansutbildning.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This