Programmet till högskolepedagogiska konferensen NU2024.se ”Högre utbildning i och för förändring” är klart.
Det erbjuder ett imponerande utbud med en blandning av muntliga presentationer, rundabordssamtal, workshops och posters är fördelade över konferensens teman: aktivt lärande, bildning, digitalisering, framtidsförmågor, studentmedverkan och att driva förändring.
Se länk: https://program.invajo.com/program/nu-2024/
Under temat driva förändring är SVERD med tack vare nätverksstöd från UHR och anordnar rundabordssamtal under konferensens andra dag direkt efter kaffet tisdag den 18 juni ”Livslångt lärande för yrkesverksamma i alla delar av landet” till klockan 15.10 – 16.20 tisdag 18 juni. Sal NAT D270.
”Livslångt lärande för yrkesverksamma i alla delar av landet”
Bakgrunden till det rundabordssamtalet är de allt större kraven som ställs på kontinuerlig fortbildning av inte minst högskoleutbildad arbetskraft. För att möta detta behov har ett särskilt omställningsstudiestöd inrättats samtidigt som landets lärosäten fått i uppdrag att beskriva hur det befintliga och planerade utbildningsutbudet kan bidrar till att möta den efterfrågan på kompetens-utvecklingsmöjligheter som uppkommer. Flera lärosäten lyfter i sina redovisningar fram betydelsen av distansutbildningar för det livslånga lärandet och möjligheten till omställning oavsett var i landet de yrkesverksamma bor. Men hur ser möjligheten att bedriva framgångsrika studier på distans ut? Har erfarenheterna från pandemin bidragit till att förbättra dessa möjligheter? Vad kan statsmakterna, lärosätena och andra parter göra för att utjämna möjligheterna till kompetensutveckling för yrkesverksamma i olika delar av landet?
Syftet med rundbordsamtalet är att föra ett initierat samtal bland experter och seminariedeltagare om för- och nackdelar med de tänkbara insatser som kan genomföras i syfte att underlätta akademikers fortbildning i alla delar av landet. En i detta sammanhang betydelsefull fråga är vilken roll de kommunala lärcentrumen kan spela för att studier på distans ska bli framgångsrika. Likaså hur bör ansvaret för att högre utbildning ska vara tillgänglig för alla medborgare i hela landet fördelas mellan stat, region och kommun.
Genomförandet av samtalet kan förslagsvis ske enligt följande schema
(totalt 70 min):
- Introduktion, Ulf Sandström, ordförande SVERD[1] 5 min
- Presentation och lansering av nyskriven SVERD-rapport, Kjell Nyman, författare till rapporten 20 min
- Panelens synpunkter, inbjudna experter från bl.a. Nitus[2] och akademin 20 min
- Öppna upp för övriga deltagares erfarenheter och synpunkter 20 min
- Sammanfattande slutsatser 5 min
Förväntat utfall av samtalet är att ett antal relevanta förslag till insatser för att hantera den beskrivna problematiken blir grundligt belysta. Det innefattar bl.a. ökad förståelse för de organisatoriska utmaningar som kan uppkomma och hur de kan hanteras. En central fråga är den roll som lärcentra kan ta för fortbildning av yrkesverksamma akademiker.
Dokumentation av diskussionen och sammanfattning av de viktigaste slutsatserna kommer att ske i en offentlig Padlet som publiceras via Resursbanken på webbplatsen hpu.uhr.se och på SVERD:s webbplats. Presentationerna (Powerpoint, referenser etc) kommer att finnas tillgängliga via denna Padlet, både under och efter rundabordssamtalet.
Keywords: Digitalisering och att driva förändring.
[1] Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD)
[2] Nätverksgruppen för IT-baserad utbildning via lokala studiecentra