NY

Ny handbok – Undervisa på distans

Annette Appelstrand förstelärare på komvux i Mölndal, en skola med 3100 har arbetat med att skapa distansundervisning som minskar avhoppen från studierna och ger eleverna goda möjligheter att lyckas med sina studier. Hon har samlat erfarenheter och kunskaper i en...

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

Professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digitalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...

Uppemot varannan student hoppar av högskolan

Utbildningar till flera samhällsviktiga yrken tappar studenter. På högskoleingenjörsutbildningarna är det hälften som inte tar examen, på grundlärarprogrammen 39 procent. På sjuksköterskeutbildningarna försvinner 26 procent under utbildningens gång. – Det kostar för...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD-webbinarium: Utmaningsbaserat lärande

Den 16 juni 2023 genomfördes ytterligare ett webinar från SVERD i samverkan med UHR. Temat var Utmaningsbaserat lärande. Globalt engagemang och utmaningsbaserat lärande – vad innebär det egentligen? Läs på UHR om annonseringen av Webinaret

Ett femtiotal deltagre var anmälda till webinariet.

Cecilia Christersson, f.d. Prorektor och f.d. Vicerektor för globalt engagemang och utmaningsbaserat lärande vid Malmö universitet vägledde oss, vad detta kan innebära och hur detta kan gå till i praktiken. Globala engagemang genom inkluderande och ansvarsfullt internationaliseringsarbete togs upp. Cecilia berörde flera stora utmaningar lärosäten idag står inför där utmaningsbaserat lärande och globalt engagemang är /kan vara en katalysator. Hon betonade även att stöd från universitetsledningen är avgörande för implementering av en universitetsgemansam satsning och ansats, Samt att allokering av finansiering i form av tid, engagemang, forskning, samverkan samt andra reella kostnader är avgörande för att lyckas och nå målen, samt att all känner att det här arbetssätt är något som gynnar alla involverade ”Whats in utfor me”. Studenterna kände sig mer delaktiga och ansåg att utbildningen gav störrre relevans med denna ansats både för den enskilde men också i ett vidare samhällsperspektiv, ska för aktivt medborgarskap..

Här kan du ta del av Cecilia Christerssons presentation Fin hpu-uhr 230616.

Du är varmt välkommen att kontakta Cecilia Christersson, för mer diskussion i detta ärende cecilia.christersrason@mau.se

Några screenshots från presentationen som nedan.

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This