NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD/ SADEs Höstkonferens / Annual Conference 18 September 2020: om framtidens utbildning/ the futures of education

SVERD Online höstkonferens Futures of Education samlade 151 anmälda deltagare till en heldagskonferens . Detta kunde  genomföras i mötesverktyget ZOOM som tillhandhölls i samarbete med Karlstad Universitet. Först ut bland talarna var General Direktör Anders Söderholm Gd UKÄ som talade om nya regeringsuppdrag och prioriteringar framöver.  Därefter talade Prof. Dr. Ebba Ossiannilsson Sverds vice ordförande om ” Det nya normala” och vad som behöver utvecklas inom nätbaserat, flexibelt, online  utbildning  och lärande tiden efter pandemin Covid-19. Prof. Aras Bozkurt från Anadolu University, Turkiet berättade om den globala studien om A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 Pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Han poängterade att svagheter som fanns redan innan pandemin nu blivit ännu tydligare efter Covid-19 . Carl Heath från RISE berättade sedan om projektet #skolahemma som genomfördes till stöd för alla skolor som behövt gå online under våren. Detta har möjliggjorts tack vare ett brett samarbete mellan olika organisationer och nätverk. Efter att ha talat mycket om skolan och utbildningar under förmiddagen berättade Elin Bergkvist utredningschef på TCO om lärande i arbetslivet och pågående satsningar för kompetensutveckling för alla de som jobbar och behöver fylla på med nya kunskaper för att hänga med i arbetslivet. Hon pekade ut områden där det finns jobb i framtiden som inom pedagogik, hälso-sjukvård och byggsektorn. Hon underströk även att när man klarat gymnasiet är möjligheterna till att få jobb mycket större. Efter lunch genomfördes en UNESCO initierad workshop under ledning av Ebba Ossianilsson från SVERD. Resultaten från de tio workshopgrupperna kommer att sändas till UNESCO inför deras rapport om Futures of Education -Learning to become som kommer att presenteras i november 2021. Josefin Hellroth Larsson från Wikimedia presenterade därefter för första gången officiellt den inofficiella översättningen av Open Educational Resources OER rekommendation på svenska. Hon berättade om vilka förpliktelser OER rekommendationen innebär för alla användare. Därefter presenterade Kjell Nyman analys och utredningskonsult sin rapport till ESO om ”Uppkopplad utbildning inom högskolan”. Han har undersökt frågor kring vad digitaliseringen av högskoleutbildningarna inneburit för möjligheter och förändringar. Avslutningsvis berättade Mats Brenner, IKT Pedagog via videofilm om Hyflex lärande och MOOCs vid Ersta Högskola. Filmen ligger öppen på youtube och innehåller flera råd kring vad man bör tänka på när en utbildningsorganisaion snabbt skall ställa om till online utbildning.

Talarnas presentationer kommer inom kort att läggas ut här på sverd.se

Tack till  alla talare och deltagare som möjliggjorde SVERDs Online Höstkonferens Futures of Education 2020.

Thank you to all the speakers and participants who made SADEs/  SVERD’s Online Autumn Conference Futures of Education 2020 possible.

Distansutbildningshälsningar
Ulf Sandström Ebba Ossiannilsson
SVERDs ordförande / SADEs President / SVERDs V ordförande / SADEs V President

Ulf Sandström / Ebba Ossiannilsson www.sverd.se
070-6034239

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This