NY

Tillsyn kan inte läka systembrister i det svenska skolsystemet

Hur rätten till utbildning tillgodoses kan inte kontrolleras genom tillsyn och rättsliga sanktioner. Skolsystemet måste vara uppbyggt så att det inte finns incitament att bedriva dålig utbildning för att kunna göra vinst. Det skriver Sara Lundberg, doktorand i...

MYH vill främja kompetensförsörjning och livslångt lärande

Ny rapport : Redovisning av MYH:s genomförande av den regionala utvecklingspolitiken och den sammanhållna landsbygdspolitiken Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) bidrar till regional utveckling och landsbygdsutveckling, främst genom att främja kompetensförsörjning...

För få elever går yrkesprogram

Företag har svårt att rekrytera personal på grund av att för få väljer yrkesprogram. Svenskt Näringsliv varnar nu för att situationen sänker konkurrenskraften. – Det är väldigt allvarligt och påverkar Sverige som nation, säger Johan Olsson som är...

Regeringen har sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget

Regeringens sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget tvingar myndigheten att kapa kostnader. ”Det har varit kännbart”, säger ekonomichefen Homan Sadat till Altinget. Anledningen är att man vill se en effektivisering av Skolverket och att myndigheten återgår till...

18 riktlinjer för generativ AI i offentlig sektor

De 18 riktlinjerna har arbetats fram av Digg och IMY på uppdrag av regeringen, och 21 januari, presenterades och överlämnades de till civilminister Erik Slottner (KD). – Användning av AI kan förbättra effektiviteten i offentlig sektor, öka medborgarnyttan och höja...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD/ SADEs Höstkonferens / Annual Conference 18 September 2020: om framtidens utbildning/ the futures of education

SVERD Online höstkonferens Futures of Education samlade 151 anmälda deltagare till en heldagskonferens . Detta kunde  genomföras i mötesverktyget ZOOM som tillhandhölls i samarbete med Karlstad Universitet. Först ut bland talarna var General Direktör Anders Söderholm Gd UKÄ som talade om nya regeringsuppdrag och prioriteringar framöver.  Därefter talade Prof. Dr. Ebba Ossiannilsson Sverds vice ordförande om ” Det nya normala” och vad som behöver utvecklas inom nätbaserat, flexibelt, online  utbildning  och lärande tiden efter pandemin Covid-19. Prof. Aras Bozkurt från Anadolu University, Turkiet berättade om den globala studien om A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 Pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Han poängterade att svagheter som fanns redan innan pandemin nu blivit ännu tydligare efter Covid-19 . Carl Heath från RISE berättade sedan om projektet #skolahemma som genomfördes till stöd för alla skolor som behövt gå online under våren. Detta har möjliggjorts tack vare ett brett samarbete mellan olika organisationer och nätverk. Efter att ha talat mycket om skolan och utbildningar under förmiddagen berättade Elin Bergkvist utredningschef på TCO om lärande i arbetslivet och pågående satsningar för kompetensutveckling för alla de som jobbar och behöver fylla på med nya kunskaper för att hänga med i arbetslivet. Hon pekade ut områden där det finns jobb i framtiden som inom pedagogik, hälso-sjukvård och byggsektorn. Hon underströk även att när man klarat gymnasiet är möjligheterna till att få jobb mycket större. Efter lunch genomfördes en UNESCO initierad workshop under ledning av Ebba Ossianilsson från SVERD. Resultaten från de tio workshopgrupperna kommer att sändas till UNESCO inför deras rapport om Futures of Education -Learning to become som kommer att presenteras i november 2021. Josefin Hellroth Larsson från Wikimedia presenterade därefter för första gången officiellt den inofficiella översättningen av Open Educational Resources OER rekommendation på svenska. Hon berättade om vilka förpliktelser OER rekommendationen innebär för alla användare. Därefter presenterade Kjell Nyman analys och utredningskonsult sin rapport till ESO om ”Uppkopplad utbildning inom högskolan”. Han har undersökt frågor kring vad digitaliseringen av högskoleutbildningarna inneburit för möjligheter och förändringar. Avslutningsvis berättade Mats Brenner, IKT Pedagog via videofilm om Hyflex lärande och MOOCs vid Ersta Högskola. Filmen ligger öppen på youtube och innehåller flera råd kring vad man bör tänka på när en utbildningsorganisaion snabbt skall ställa om till online utbildning.

Talarnas presentationer kommer inom kort att läggas ut här på sverd.se

Tack till  alla talare och deltagare som möjliggjorde SVERDs Online Höstkonferens Futures of Education 2020.

Thank you to all the speakers and participants who made SADEs/  SVERD’s Online Autumn Conference Futures of Education 2020 possible.

Distansutbildningshälsningar
Ulf Sandström Ebba Ossiannilsson
SVERDs ordförande / SADEs President / SVERDs V ordförande / SADEs V President

Ulf Sandström / Ebba Ossiannilsson www.sverd.se
070-6034239

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This