NY

Sju timmar i veckan – lärarstudenternas undervisning har halverats

Idag får svenska högskolestudenter i genomsnitt mindre än tio timmars undervisningstid i veckan. Inom ämnesområdet pedagogik är det fyra timmar, inom humaniora, religion och språk fem timmar per vecka, medan studenter inom medicin och tandvård får mest med drygt 20...

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete (UbU13) Utbildningsutskottet föreslår att riksdagen avslår samtliga motionsyrkanden i betänkandet med hänvisning till gällande bestämmelser, pågående arbete och vidtagna åtgärder. 70 olika motioner tar upp...

Europa ska bli världens ledande AI-kontinent

Att bli en global ledare inom artificiell intelligens (AI) är målet för AI Continent Action Plan som lanserades av EU kommissionen den 9 april. Det var vid vid AI Action Summit i februari 2025 i Paris som president von der Leyen talade om att detta är det ambitiösa...

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI, och 25 procent är mycket högt exponerade, visar en ny rapport från Almega. Påverkan från AI förväntas bli allra störst inom privata tjänstesektorn. Samtidigt visar en rapport från Kantar Sifo att höginkomsttagare nyttjar...

I dag överlämnas vårbudgeten för att stärka den ekonomiska utvecklingen

I dag överlämnas vårbudgeten, det vill säga 2025 års ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2025, till riksdagen. I vårbudgeten, som bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna, använder regeringen styrkan i den svenska...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD/ SADEs Höstkonferens / Annual Conference 18 September 2020: om framtidens utbildning/ the futures of education

SVERD Online höstkonferens Futures of Education samlade 151 anmälda deltagare till en heldagskonferens . Detta kunde  genomföras i mötesverktyget ZOOM som tillhandhölls i samarbete med Karlstad Universitet. Först ut bland talarna var General Direktör Anders Söderholm Gd UKÄ som talade om nya regeringsuppdrag och prioriteringar framöver.  Därefter talade Prof. Dr. Ebba Ossiannilsson Sverds vice ordförande om ” Det nya normala” och vad som behöver utvecklas inom nätbaserat, flexibelt, online  utbildning  och lärande tiden efter pandemin Covid-19. Prof. Aras Bozkurt från Anadolu University, Turkiet berättade om den globala studien om A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 Pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Han poängterade att svagheter som fanns redan innan pandemin nu blivit ännu tydligare efter Covid-19 . Carl Heath från RISE berättade sedan om projektet #skolahemma som genomfördes till stöd för alla skolor som behövt gå online under våren. Detta har möjliggjorts tack vare ett brett samarbete mellan olika organisationer och nätverk. Efter att ha talat mycket om skolan och utbildningar under förmiddagen berättade Elin Bergkvist utredningschef på TCO om lärande i arbetslivet och pågående satsningar för kompetensutveckling för alla de som jobbar och behöver fylla på med nya kunskaper för att hänga med i arbetslivet. Hon pekade ut områden där det finns jobb i framtiden som inom pedagogik, hälso-sjukvård och byggsektorn. Hon underströk även att när man klarat gymnasiet är möjligheterna till att få jobb mycket större. Efter lunch genomfördes en UNESCO initierad workshop under ledning av Ebba Ossianilsson från SVERD. Resultaten från de tio workshopgrupperna kommer att sändas till UNESCO inför deras rapport om Futures of Education -Learning to become som kommer att presenteras i november 2021. Josefin Hellroth Larsson från Wikimedia presenterade därefter för första gången officiellt den inofficiella översättningen av Open Educational Resources OER rekommendation på svenska. Hon berättade om vilka förpliktelser OER rekommendationen innebär för alla användare. Därefter presenterade Kjell Nyman analys och utredningskonsult sin rapport till ESO om ”Uppkopplad utbildning inom högskolan”. Han har undersökt frågor kring vad digitaliseringen av högskoleutbildningarna inneburit för möjligheter och förändringar. Avslutningsvis berättade Mats Brenner, IKT Pedagog via videofilm om Hyflex lärande och MOOCs vid Ersta Högskola. Filmen ligger öppen på youtube och innehåller flera råd kring vad man bör tänka på när en utbildningsorganisaion snabbt skall ställa om till online utbildning.

Talarnas presentationer kommer inom kort att läggas ut här på sverd.se

Tack till  alla talare och deltagare som möjliggjorde SVERDs Online Höstkonferens Futures of Education 2020.

Thank you to all the speakers and participants who made SADEs/  SVERD’s Online Autumn Conference Futures of Education 2020 possible.

Distansutbildningshälsningar
Ulf Sandström Ebba Ossiannilsson
SVERDs ordförande / SADEs President / SVERDs V ordförande / SADEs V President

Ulf Sandström / Ebba Ossiannilsson www.sverd.se
070-6034239

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This