NY

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10 Välkomna till SVERD Online Vårkonferens -2025. Ulf...

Tid för undervisningsuppdraget

Betänkande av Utredningen om minskad administration och om reglering av förskollärares och lärares tid är klart och kan läsas här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/03/sou-202526/ Utredningen om minskad administration och...

Förslag till AI riktlinjer för skolan

Johan Falk skriver en debattartikel på Voister att AI spelar så stor roll för både elever och samhället att vi inte kan vänta två år till på nationella AI-riktlinjer för skolan Behandla AI som andra webbtjänster Låt inte AI fatta dina beslut Lita inte på...

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin! I ett öppet brev till Regeringskansliet, Utbildningsdepartementet uttrycker ViS en djup oro över att komvux inte inkluderas i regeringens STEM-strategi. Det är ett misstag att inte utnyttja potentialen i både...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Projektet VTT-BOX presenteras på SVERDs multiplier event VTT och TIBL och den årliga höstkonferensen 12-13 september 2019

Projektet VTT-BOX presenteras på SVERDs multiplier event VTT och TIBL och den årliga höstkonferensen 12-13 september 2019.

Under konferensen finns det möjlighet att testea de produkter som är utvecklade inom projektet, MOOC o VTT Toolbox.

Projektet syftar till att skapa en speciell virtuell verktygslåda för lärare som ett sofistikerat verktyg för att utveckla Open Online Distance Learning (OODL) -kurser vilket betyder öppen, online, flexibel och teknikförbättrad utbildning (OOFAT). Spridningenav partnerna säkerställer nödvändiga kompetenser, värderingar, färdigheter och kunskaper för att utveckla en innovativ strategi för OODL. Projektet använder ett strategiskt samarbete mellan formella och icke-formella / informella utbildningsleverantörer som använder IKT-baserad undervisning och förbättring av digital integration i lärande. Produkterna utvecklade inom projektet kommer att förbättra lärarnas professionella utveckling samt att stödja elevernas förvärv av värderingar, färdigheter och kompetens.

Projektet startade 1 oktober 2017 och slutar i september 2019. Ca 1450 elever, lärare, beslutsfattare, forskare och andra intressenter är involverade i projektet.

De 5  partneren i konsortiet är väl spridda i Europa:

  • The Colegio Internacional Costa Adeje, a traditional grammar school, is the project’s coordinator.
  • University of Crete, GR (specialised in innovative education) will focus on supporting students‘ acquisition of skills and competences,
  • EBI/EIE (AT) is a teacher training institution with experienced in Distance Learning impacts in enhancing teachers’ professional development and in OODL
  • The I.T.E VITTORIO VENETO (IT) and
  • Colegio Internacional Costa Adeje (ES) are two high schools (offering a multicultural background) with different orientation in teaching and experienced in eLearning and modern teaching methods.
  • The Swedish Association for Distance Education (SADE) has
    a special focus on OODL and OOFAT and provides experience in quality enhancement systems.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This