Projektet VTT-BOX presenteras på SVERDs multiplier event VTT och TIBL och den årliga höstkonferensen 12-13 september 2019.
Under konferensen finns det möjlighet att testea de produkter som är utvecklade inom projektet, MOOC o VTT Toolbox.
Projektet syftar till att skapa en speciell virtuell verktygslåda för lärare som ett sofistikerat verktyg för att utveckla Open Online Distance Learning (OODL) -kurser vilket betyder öppen, online, flexibel och teknikförbättrad utbildning (OOFAT). Spridningenav partnerna säkerställer nödvändiga kompetenser, värderingar, färdigheter och kunskaper för att utveckla en innovativ strategi för OODL. Projektet använder ett strategiskt samarbete mellan formella och icke-formella / informella utbildningsleverantörer som använder IKT-baserad undervisning och förbättring av digital integration i lärande. Produkterna utvecklade inom projektet kommer att förbättra lärarnas professionella utveckling samt att stödja elevernas förvärv av värderingar, färdigheter och kompetens.
Projektet startade 1 oktober 2017 och slutar i september 2019. Ca 1450 elever, lärare, beslutsfattare, forskare och andra intressenter är involverade i projektet.
De 5 partneren i konsortiet är väl spridda i Europa:
- The Colegio Internacional Costa Adeje, a traditional grammar school, is the project’s coordinator.
- University of Crete, GR (specialised in innovative education) will focus on supporting students‘ acquisition of skills and competences,
- EBI/EIE (AT) is a teacher training institution with experienced in Distance Learning impacts in enhancing teachers’ professional development and in OODL
- The I.T.E VITTORIO VENETO (IT) and
- Colegio Internacional Costa Adeje (ES) are two high schools (offering a multicultural background) with different orientation in teaching and experienced in eLearning and modern teaching methods.
- The Swedish Association for Distance Education (SADE) has
a special focus on OODL and OOFAT and provides experience in quality enhancement systems.