NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Technical Innovation in Blended Learning (TIBL projektet)

SVERD var partner i det nyligen avslutade EU projektet  ERASMUS+ Technical Innovation in Blended Learning (TIBL). Projektet genofördes udner 2017-2019 och avslutades 30 september 2019. Men som bukligt har man 2 månader därefter för att avsluta allt samt att skriva slutrapporten.

I korthet utvecklades en MOOC, eller snarare en ”self paced” kurs, en toolbox för utbildare inom blended learnong, samt en trasferability guid för även andra utbildningsområden, som högre utbildning, skola och vuxenutbildning. Allt material är licencierat med Creative Commons (CC) BY SA NC. Allt material är översatt till partnerspråken så förutom engelska finns material tillgängligt på  svenska, tyska, spanska, ialienska och portugisiska. Materialet finns tillgängligt via hemsidan läs mer här. men också på OER Commons

Aktiviteter som genomförts inom projektet var utveckling, implementering, utförande och utvärdering av pilotkurser i C-VET (yrkesutbildning och fortbildning), programmering av ett stödjande mjukvaruverktyg för utbildare, implementering av en utbildningskurs för utbildare för att lära sig om de nya teknikerna och att skapa en överförbarhet och utvärderingsguide för användning av de utvecklade produkterna inom projektet.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This