NY

Sju timmar i veckan – lärarstudenternas undervisning har halverats

Idag får svenska högskolestudenter i genomsnitt mindre än tio timmars undervisningstid i veckan. Inom ämnesområdet pedagogik är det fyra timmar, inom humaniora, religion och språk fem timmar per vecka, medan studenter inom medicin och tandvård får mest med drygt 20...

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete (UbU13) Utbildningsutskottet föreslår att riksdagen avslår samtliga motionsyrkanden i betänkandet med hänvisning till gällande bestämmelser, pågående arbete och vidtagna åtgärder. 70 olika motioner tar upp...

Europa ska bli världens ledande AI-kontinent

Att bli en global ledare inom artificiell intelligens (AI) är målet för AI Continent Action Plan som lanserades av EU kommissionen den 9 april. Det var vid vid AI Action Summit i februari 2025 i Paris som president von der Leyen talade om att detta är det ambitiösa...

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI, och 25 procent är mycket högt exponerade, visar en ny rapport från Almega. Påverkan från AI förväntas bli allra störst inom privata tjänstesektorn. Samtidigt visar en rapport från Kantar Sifo att höginkomsttagare nyttjar...

I dag överlämnas vårbudgeten för att stärka den ekonomiska utvecklingen

I dag överlämnas vårbudgeten, det vill säga 2025 års ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2025, till riksdagen. I vårbudgeten, som bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna, använder regeringen styrkan i den svenska...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Tillbaka till utbildningens framtid

Fyra scenarier för framtidens skola

Stäng ögonen en sekund och tänk på något som hände under de senaste 20 åren och du skulle aldrig ha förväntat dig att inträffa. Vare sig det är pandemin, smarta telefoner eller något annat, sanningen är att framtiden gillar att överraska oss. Vår värld befinner sig i ett ständigt förändringsläge. Det finns alltid flera versioner av framtiden – vissa är antaganden, andra förhoppningar och rädslor. För att förbereda oss måste vi inte bara överväga de förändringar som verkar mest troliga utan också de som vi inte förväntar oss. Inspirerad av de banbrytande scenarierna för skolan för morgondagens 2001, ger den här publikationen en uppsättning scenarier om skolans framtid och visar inte en enda väg in i framtiden utan många. Att använda dessa scenarier kan hjälpa oss att identifiera de möjligheter och utmaningar som dessa framtidsutsikter kan medföra för skolning och utbildning bredare. Vi kan sedan använda dessa idéer för att hjälpa oss att bättre förbereda oss och agera nu. Oavsett om det är föräldrar eller studenter, lärare eller pedagogiska ledare, forskare eller politiska beslutsfattare, den här boken har skrivits för alla som vill tänka på framtiden som inte har inträffat för att spela en roll i utformningen av den framtid som kommer. (fritt översatt från OECD rapporten

Published on September 15, 2020

OECD (2020), Back to the Future of Education: Four OECD Scenarios for Schooling, Educational Research and Innovation, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/178ef527-en.

Export options: EndNote, Zotero, BibTeX, RefWorks, Procite, Import into RefWorks, Mendeley

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This