NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Tillbaka till utbildningens framtid

Fyra scenarier för framtidens skola

Stäng ögonen en sekund och tänk på något som hände under de senaste 20 åren och du skulle aldrig ha förväntat dig att inträffa. Vare sig det är pandemin, smarta telefoner eller något annat, sanningen är att framtiden gillar att överraska oss. Vår värld befinner sig i ett ständigt förändringsläge. Det finns alltid flera versioner av framtiden – vissa är antaganden, andra förhoppningar och rädslor. För att förbereda oss måste vi inte bara överväga de förändringar som verkar mest troliga utan också de som vi inte förväntar oss. Inspirerad av de banbrytande scenarierna för skolan för morgondagens 2001, ger den här publikationen en uppsättning scenarier om skolans framtid och visar inte en enda väg in i framtiden utan många. Att använda dessa scenarier kan hjälpa oss att identifiera de möjligheter och utmaningar som dessa framtidsutsikter kan medföra för skolning och utbildning bredare. Vi kan sedan använda dessa idéer för att hjälpa oss att bättre förbereda oss och agera nu. Oavsett om det är föräldrar eller studenter, lärare eller pedagogiska ledare, forskare eller politiska beslutsfattare, den här boken har skrivits för alla som vill tänka på framtiden som inte har inträffat för att spela en roll i utformningen av den framtid som kommer. (fritt översatt från OECD rapporten

Published on September 15, 2020

OECD (2020), Back to the Future of Education: Four OECD Scenarios for Schooling, Educational Research and Innovation, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/178ef527-en.

Export options: EndNote, Zotero, BibTeX, RefWorks, Procite, Import into RefWorks, Mendeley

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This