Hur rätten till utbildning tillgodoses kan inte kontrolleras genom tillsyn och rättsliga sanktioner. Skolsystemet måste vara uppbyggt så att det inte finns incitament att bedriva dålig utbildning för att kunna göra vinst. Det skriver Sara Lundberg, doktorand i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet.
Frågan om tillsynens roll för skolans kvalitet har återigen debatterats den senaste veckan. Forskaren Håkan Eilard har beskrivit hur det har funnits två motstridiga perspektiv på hur skolans styrning ska fungera. Å ena sidan en juridisk och tillsynsbaserad modell med fokus på regler, sanktioner och viten för att säkerställa skolans kvalitet, å andra sidan en tillitsbaserad modell där professionella yrkesgrupper som lärare och rektorer ges större handlingsutrymme att tolka och uppfylla skollagens mål.
Farligt att förlita sig på tillsyn
Eilard menar att viten och andra juridiska sanktioner skapar kortsiktighet och överdrivet fokus på dokumentation snarare än att förbättra undervisningen och elevernas lärande. Föräldranätverket Rätten till utbildning menar tvärtom att tillsynsmodellen är nödvändig för att säkerställa att skolor följer lagen, särskilt för att garantera rättigheter för utsatta grupper som elever med funktionsnedsättningar.
Läs mer här på Altinget :
https://www.altinget.se/artikel/tillsyn-kan-inte-laka-systembrister-i-det-svenska-skolsystemet