NY

Ny webbutbildning i validering med breda målgrupper

Nu finns det en kostnadsfri, digital utbildning för dig som arbetar med eller är intresserad av validering i din yrkesroll. Utbildningen är framtagen av Myndigheten för yrkeshögskolan och Skolverket. Den digitala utbildningen Validering i praktiken är relevant både...

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Tre doktorandtjänster utlyses i Digital Technology Enhanced Learning på Linnéuniversitetet

Tre doktorandtjänster utlyses i Digital Technology Enhanced Learning vid Linnéuniversitetet. Sista ansökningsdatumet är 10 december 2018. Läs mer här

Learning and teaching with digital technologies is an area of great strategic importance for Linnaeus University (LNU). LNU has a strong tradition of teacher education and pedagogical research. Moreover, front edge and leading research within Technology Enhanced Learning has been carried out at LNU for the last 15 years.

We are now in the process of establishing a new research program and academic environment placed at the intersection between digital technologies and learning science —Digital Technology Enhanced Learning. The faculties of Technology and Social Sciences, and the respective departments of Computer Science and Media Technology and Pedagogy and Learning together with a large industrial partner are creating the opportunities to develop, implement, support and sustain learning and teaching practices mediated by digital technologies. Areas of interest connected to these efforts are knowledge creation, social media practices in education, learning analytics, mobile learning and teachers´ digital literacies just to mention of few.

Digital technology enhanced learning, also called educational technology, is an interdisciplinary field of research and development where educational, engineering, behavioural and design sciences meet. This makes it possible to study and explore different educational process and tools and mechanisms that support these in order to find answers to what gives value and efficiency for students and teachers.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This