NY

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10 Välkomna till SVERD Online Vårkonferens -2025. Ulf...

Tid för undervisningsuppdraget

Betänkande av Utredningen om minskad administration och om reglering av förskollärares och lärares tid är klart och kan läsas här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/03/sou-202526/ Utredningen om minskad administration och...

Förslag till AI riktlinjer för skolan

Johan Falk skriver en debattartikel på Voister att AI spelar så stor roll för både elever och samhället att vi inte kan vänta två år till på nationella AI-riktlinjer för skolan Behandla AI som andra webbtjänster Låt inte AI fatta dina beslut Lita inte på...

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin! I ett öppet brev till Regeringskansliet, Utbildningsdepartementet uttrycker ViS en djup oro över att komvux inte inkluderas i regeringens STEM-strategi. Det är ett misstag att inte utnyttja potentialen i både...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Trender i skolan för 2017

Pedagogerna behöver ompröva och vidareutveckla lärarrollen skriver

  professor i Saint Leo University i College of Education ,
https://www.english.com/blog/education-trends och presenterar följande punkter för det kommande utbildningsåret.

Trender i skolan för 2017 

  1. Studenter som kritiska konsumenter och innehållsproducenter

Studenter måste vara utrustade med den kompetens som krävs för att vara noggranna utvärderare av information. I år kan vi förvänta oss en ökad betoning på både undervisning och bedömning på områden av digital kompetens, mediekunskap och samhällskunskap.

Man måste kritiskt värdera information och källor och upptäcka vikten av hög kvalitet och relevant innehåll. Mer och mer, kommer de att utsättas för nya typer av information, och de kommer att uppmanas att ”visa vad de vet” genom styrkande av kunskap och ange källor.

 

  1. Blandade utbildningsmiljöer

Begreppet ”klassrum” har skiftat under de senaste åren med engagemang för att avsiktligt utformade inlärnings utrymmen och olika integrationer av teknik.

I år kommer vi att få mer betoning på samhällsengagemang och varvat lärande (blended learning).

Mobilt lärande kommer att förstärkas med fler interaktioner i diskussionsforum online och interaktiva upplevelser med hjälp av multimedia.

Eleverna kommer att ha fler möjligheter att göra verkliga anslutningar med lärande genom uppsökande verksamhet, gemensamma uppkopplingar och globala samarbeten.

 

  1. Formativ bedömning och stödja lärande och informera instruktion

Lärare strävar efter att stödja lärandet och kommer att införliva formativ bedömning  på ett strategiska sätt. Återkopplingssystem och självutvärderingar kommer att användas för att  utvärdera undervisning och hjälpa eleverna att bättre förstå lärande mål under hela lärprocessen. Formativ bedömning i undervisningen kommer också paras ihop med betoning på motivation istället för fokus på betyg.

 

  1. Kollegialt lärande

Samverkansmodeller, såsom Edcamps och Twitter chatt, kommer att börja störa traditionella lärarutveckling. Det kommer att ge möjlighet att anpassa lärande och professionell utveckling baserad på intressen och lärandemål.

Microcredentialing, digital badging, och öppna digitala lärresurser (OER) kommer att bli tillgänglig för alla i stället för ett fåtal utvalda.

Vi kommer att få höra mer om ”mänsklig erfarenhet” genom utbyte av berättelser och information genom bloggar, sociala medier, och innovativa former av innehåll.

  1. Lärares ledarskap

Lärares ledarskap kommer att stödjas och samhället kommer att bidra med resurser för att lyfta fram och värdera lärare som hjältar.

Lärare arbetsplatser kommer att bli mer anpassade för samarbete, vara mer funktionella och stödjande och lärare kommer att ha rätt att dela perspektiv och åsikter i strategiska möten.

 

Föräldramedverkan

Medverkan av föräldrarna i framgången för en student är av stor betydelse.
2017, kommer skolor arbeta för att hitta sätt att engagera föräldrar genom stödjande och personliga tekniker och metoder.

Skolorna kommer att koncentrera sig på att bygga hem och skol anslutningar för lärande, och de kommer att omfatta föräldrar som partner genom undersökningar, föräldraintervjuer och inbjudningar för samverkan.

Avancerad teknik kommer att stödja föräldrars engagemang genom applikationer som visar arbetsflöden, och lärplattformar kommer att vidareutvecklas för att främja samarbete med föräldrar.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This