UKÄs rekommendationer och bedämningar redoviar vidare att de menar att:
…den högre utbildningens kvalitet skulle stärkas om det fanns en nationell strategi för det högskolepedagogiska utvecklingsarbetet. En gemensam strategi skulle kunna ge riktning och sätta upp mål för universitet och högskolor och därigenom verka som en samlande kraft för sektorns eget arbete.
Det ligger emellertid inte inom UKÄ:s ansvarsområde att utveckla en sådan övergripande strategi eller nationella riktlinjer för lärosätenas arbete med den högskolepedagogiska utvecklingen. Vår bedömning är därför att lärosätena bör samla sig kring ett arbete med en gemensam strategi eller utvecklingsplan för det högskolepedagogiska utvecklingsarbetet. Möjligtvis skulle ett sådant arbete kunna ledas av Sveriges universitets- och högskoleförbund, SUHF.
Under vårt arbete har vi också identifierat en del svårlösta frågor som inte ligger inom myndighetens ansvarsområde. Dessa vill vi gärna föra vidare till sektorn så att lärosätena har möjlighet att arbeta vidare med dem. Det står klart för oss att det högskolepedagogiska utvecklingsarbetet berör många aktörer inom sektorn och att det därför kräver en god samverkan.
Av den orsaken tänker UKÄ i mars 2020 anordna en (virtuell) samverkanskonferens tillsammans med SUHF:s arbetsgrupp för högskolepedagogik och lärande där tillfälle ges att gemensamt diskutera nästa steg. På det viset vill vi bidra till högskolepedagogikens fortsatta utveckling. Förhoppningen är att UKÄ:s kunskaper om den övergripande nationella bilden kan komma till nytta för sektorn.