NY

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10 Välkomna till SVERD Online Vårkonferens -2025. Ulf...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....

Länk till frukostseminarium om finansieringsmodeller för lärcentrum den 13/2 på riksdagen

Finansieringmodeller för Lärcentrum Tillsammans med Mattias Bengtsson (KD) och Niklas Sigvardsson (S) ledamöter i utbildningsutskottet bjuder Nitus in till att delta i ett frukostseminarium i riksdagen där fokus är att diskutera framtida finansieringsmodeller för...

Rektors arbete för rättvisande och likvärdiga betyg i kommunal vuxenutbildning

Skolinspektionen granskat 29 kommuner som bedriver kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå på entreprenad. Granskningen har gällt kvaliteten i arbetet med de rektorsuppgifter som handlar om att skapa förutsättningar för en rättvisande och likvärdig betygssättning....

Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan

Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan. Vad ska vi svara på frågan om vi kan vara trygga? Maria Wiman skriver i en artikel i webbtidningen Vilärare att -Mest av allt vill jag ha ett sansat efterspel. Låt inte detta bli ett slagträ i en infekterad...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

UNESCO – Project on AI and the Futures of Learning

UNESCO lanserade idag den 30 september ”Project on AI and the Futures of Learning”

Lanseringen avsåg att informera medlemsstaterna och partner om projektet om artificiell intelligens (AI) och framtidens lärande, få synpunkter på de planerade aktiviteterna, kartlägga pågående initiativ och bygga partnerskap och synergier kring projektet. Projektet AI och Futures of Learning bygger på Unescos arbete inom AI och utbildning, inklusive rekommendationen om etik för artificiell intelligens och den kommande globala rapporten Reimagining Our Futures Together: A new social contract for education. Läs mer här

Särskilt består projektet av tre delar:

  • en rapport som föreslår rekommendationer om AI-aktiverad framtid för lärande,
  • en vägledning om etiska principer för användning av AI i utbildning,
  • ett vägledande ramverk för AI -kompetens för skolelever.

The Project will address both the technological and the human-oriented dimensions of AI and the futures of learning across three sub-domains as identified in UNESCO’s AI and Education: Guidance for policy-makers: learning with AI, learning about AI, and learning to work and live with AI.

Ms Stefania Giannini, UNESCO Assistant Director-General for Education will open the launch event, joined by Mr Firmin Edouard Matoko, UNESCO Assistant Director-General for Priority Africa and External Relations.

The launch event is designed to present the UNESCO project and elicit comments on the planned activities, map out ongoing initiatives, and build partnerships around the project. During the event, senior staff members from other UNESCO Sectors as well as from ITU, UNICEF and European Commission Joint Research Centre, Ministers or high-level governmental officials, Directors of relevant UNESCO Institutes (including International Institute for Technology in Education, International Bureau of Education, International Research Center on AI, and Regional Center for Educational Planning), and representatives of the private sector (including IBM and Intel) will share information on their current programmes in the field of AI in education.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This