NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Talare vid SVERDs höstkonferens: Kjell Nyman, Uppkopplad utbildning – en ESO-rapport om högskolans digitalisering

Kjell Nyman  Analys- och utredningskonsult och författare till den den nya ESU rapporten om Uppkopplad utbildning – en ESO-rapport om högskolans digitalisering medverkar på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020  och delger erfarenheter och rekommendationer utifrån ESO studien Rapporten Bäst i klassen? Digitaliseringens möjligheter inom högre utbildning.  SVERDs V ordförande Ebba Ossiannilsson har varit expert fra i de internationella avsnitten och diskussionerna i rapporten.

Rapporten kommer dessutom att diskuteras vid ett seminarium/Webinarium 25 augusti 2020 kl. 09:15 – 11:00

Användningen av digitala hjälpmedel på universitet och högskolor är utbredd och coronapandemin har inneburit ett jättekliv framåt för utbildning på distans. På många platser runt om i landet pågår arbete för att öka digitaliseringen av högskolan, men det saknas en samlad bild av alla initiativ som tagits. Rätt tillämpad har digitaliseringen potential att öka utbildningens kvalitet och effektivitet och medför dessutom större möjligheter att nå nya grupper av studenter.

I en ny rapport till ESO, Uppkopplad utbildning, undersöker Kjell Nyman hur långt svenska lärosäten kommit i arbetet med att digitalisera den högre utbildningen och hur problem och fallgropar kan hanteras för att underlätta arbetet med att ta tillvara digitaliseringens möjligheter.

Vid seminariet presenteras rapporten, sedan följer kommentarer och diskussion. Frågor som kommer att diskuteras är bland annat:

• Hur bör prioriteringar göras i arbetet med att digitalisera högskolan?
• Vilka förändringar – pedagogiska och andra – är nödvändiga för att bäst tillvarata digitaliseringen?
• Finns internationella erfarenheter vi kan lära av?

Vid seminariet den 25 augusti 2020 medverkar:

Torunn Gjelsvik, generalsekreterare, International council for open and distance education (ICDE)
Fredrika Lagergren Wahlin, vicerektor, Göteborgs universitet
Kjell Nyman, författare
Karin Röding, generaldirektör, Universitets- och högskolerådet

Hans Lindblad, ordförande i ESO:s styrelse, modererar seminariet.

I samband med lanseringen av rapporten publicerades i Universitetsläraren en viktig och intressant artikel av Kjell Nyman med rubriken Regeringens passivitet begränsar möjligheten att ta tillvara digitaliseringens landvinningar.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This