NY

Tillsyn kan inte läka systembrister i det svenska skolsystemet

Hur rätten till utbildning tillgodoses kan inte kontrolleras genom tillsyn och rättsliga sanktioner. Skolsystemet måste vara uppbyggt så att det inte finns incitament att bedriva dålig utbildning för att kunna göra vinst. Det skriver Sara Lundberg, doktorand i...

MYH vill främja kompetensförsörjning och livslångt lärande

Ny rapport : Redovisning av MYH:s genomförande av den regionala utvecklingspolitiken och den sammanhållna landsbygdspolitiken Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) bidrar till regional utveckling och landsbygdsutveckling, främst genom att främja kompetensförsörjning...

För få elever går yrkesprogram

Företag har svårt att rekrytera personal på grund av att för få väljer yrkesprogram. Svenskt Näringsliv varnar nu för att situationen sänker konkurrenskraften. – Det är väldigt allvarligt och påverkar Sverige som nation, säger Johan Olsson som är...

Regeringen har sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget

Regeringens sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget tvingar myndigheten att kapa kostnader. ”Det har varit kännbart”, säger ekonomichefen Homan Sadat till Altinget. Anledningen är att man vill se en effektivisering av Skolverket och att myndigheten återgår till...

18 riktlinjer för generativ AI i offentlig sektor

De 18 riktlinjerna har arbetats fram av Digg och IMY på uppdrag av regeringen, och 21 januari, presenterades och överlämnades de till civilminister Erik Slottner (KD). – Användning av AI kan förbättra effektiviteten i offentlig sektor, öka medborgarnyttan och höja...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

9. UR lägger 8.000 utbildningsprogram fritt på nätet

Intervju med Utbildningsradions vd Erik Fichtelius


 

 

 

 

 

Varför satsar UR på öppna digitala lärresurser ?
Ur har frågat sina användare och skickat ut 6 000 enkäter, där har vi fått god kunskap om hur lärarna använder UR-material. Undersökningen visar att användningen av strömmande medier ökar. Vi kan se att en stor del pedagoger som jobbat länge använder UR material via AV centraler medan gruppen  yngre lärare använder Internet baserade medier och då inte bara UR material.

Trenden vi kan se i vår undersökning är att yngre pedagoger vill använda ljud och bild från internet. Tidigare var UR material lösenordsskyddade och besvärliga att använda. I och med UR play blir det enklare att använda UR material så att man kan nå elever direkt vilket jag tycker är viktigt, nu behöver man ej längre gå omvägen via mediacentraler.

Vilka är de framtida utmaningarna för fritt utbildningsmaterial ?
En viktig fråga är att hitta förhandlingslösning med upphovsmännen. De som producerar ska ställa legitima och rimliga krav vilka vi skall kunna komma överens om för att få använda media fritt via nätet. Vi har kommit överens nu efter att ha diskuterat frågan länge – Hur mycket är det värt att materialet finns fritt ? Betalningsnivåer och rättighetslösningar har man förhandlat fram.

Innan vi kunde släppa 8 000 flimer från UR så tog det ett år att förhandla fram avtal med producenterna. Långsiktig betalningsmodeller finns nu vilket är en förutsättning för att komma vidare i processen. Vi arbetar nu med att göra UR-materialen sökbara genom att lägga till information om UR-filmerna, med hjälp av metadatamärkning

Vi integrerar biblioteksstandarden och knyter informationen till läroplanens årskurser och ämnen. Det är ett långsiktigt arbete att ”förfina” metadata så att sökträffarna blir optimala.

Vad är det som får enskilda pedagoger att dela med sig av kursmaterial?
Jag tror att det handlar om ära, man vill stödja universitetets tanke om att kunskapen ska vara fri och mänskligheteten skall utvecklas och dela med sig . Dela med sig av kunskapsmaterial och utbildning är en del , ”Ethos” god etik för en utbildare. En del av uppdraget som pedagog blir att man vill bidra till kunskapssamhället.

Vilka är institutionernas intressen kring OER ?
Itunes drogs igång bl a för att  underlätta för att dela med sig av föreläsningsanteckningar. Öppna lärresusrer är en marknadsföringsinsats helt enkelt en varumärkes grej . Idag blir det mer och mer en affärsmodell där kursmaterialet är fritt men inte validering. Universitetet och skolor tar betalt för validering och seminarieverksamheten kostar pengar

Vlka är myndigheternas argument för OER ?
Studenter lär sig av media. Skattemedel bör generera material som är gratis och gott. Det är viktigt med kollektiv nyttighet, sedan har skolutbildningsmyndigheter ett utvecklingskrav på sig och de måste hänga med i utvecklingen av den nya tekniken.

UR och Digidel
1,2 miljoner  svenskar använder inte internet. Lika många till har ej tillgång till internet. Huvudsyftet för UR att arbeta med Digidel , digital delaktighet-projektet,  är att bidra till demokratisk infrastruktur.

Hur ser UR på Public service kommittens utredning ?
Utredningen är välskriven och UR frågor lyfts fram bra, samt öppnar upp för en kreativ diskussion inte minst i UR styrelsen. Det framgår att UR ska göra bildande program för folkbildning och utbildning. Det skrivs om ett utbildningsuppdrag som en helhet vilket är bra. Vi kommer att diskutera hur UR material ska betalas i framtiden när befrielse av kursmaterial kostar pengar. Regeringen vill ha in remissvar i slutet av året och SVERD kan lämna in sina synpunkter då. Många i utbildningsväsendet vill stödja och hjälpa till med OER och URs underlag för remissvar kommer under andra halvan i oktober.

Tänk följande metafor: UR har 330 Mkr i sitt mediaproduktionsanslag vilket utgör ca halva kostnaden av vad en melodislagerfestival i Baku på 600 Mkr kostar, eller kostnaden för vad en norsk melodi schlagerfestival går loss på. Regeringen borde ge UR mer pengar i medieproduktionsanslag.

Vad får UR  tillbaka när ni släpper media fritt på nätet ?
Vi får genomföra det public service handlar om att bidra till ett demokratiskt samhälle. Medborgarna ges möjlighet till delaktighet vilket är viktigt. Glädjen ligger i att få dela med sig av bra utbildningsmaterial som kommer många personer till nytta vid många olika lärsituationer.

Av Ulf Sandström

SVERDs ordförande

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This