NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Utbildningssektorn startar initiativ kring digitalisering i högre utbildning

EdTech Sweden är ett initiativ som samlar högskolor, statlig utbildningsanordnare, en forskningsstiftelse inom näringslivet, utbildningsföretag, intresseorganisationer inom högre utbildning och Edtechföretag. Syftet med initiativet är att sätta behovet av en strategi och vision nationellt på kartan. Något branschen har saknat de senaste tio åren.

– ”Det händer för lite i Sverige i en internationell jämförelse. Digitalisering av utbildning är en fråga om konkurrenskraft på individ, företags och nationsnivå”, säger Fredrik Svensson VD RAU och en av initiativtagarna till EdTech Sweden.

Vi ser stora nationella satsningar, bland annat i våra nordiska grannländer, Holland och Storbritannien, som alla tagit frågan på allvar och har en medveten långsiktig strategi.

– ”Det kommer definitivt inte att räcka med en utredning av MOOC:s eller nätbaserat lärande i högre utbildning. Det kommer behövas betydligt bredare satsningar”, menar Jannie Jeppesen som ansvarar för EdTech Sweden. “Digitaliseringskommissionen snuddar bara vid frågan, men borde ha den som fokusområde.”

I Sverige efterlyser näringslivet och offentlig sektor arbetskraft som kommer ut i arbetslivet och kan leda arbetet i en digitaliserad verksamhet och möjligheter för snabb kompetensomställning, med kontinuerlig uppdatering av kompetens under hela yrkeslivet. Lärosätena har stora utmaningar i att ställa om och utnyttja digitaliseringens möjligheter för effektivisering och kvalitetshöjning, ytterst en fråga om att man nu verkar i en globalt konkurrensutsatt marknad.Initiativet är nystartat och vill bland annat skapa en årlig mötesplats i internationell klass här i Sverige, för att sätta frågan om ”beslut på rätt plats” på agendan. I förlängningen vill vi skapa en förståelse för vikten av en nationell strategi och vision på en politisk nivå för att få kraft i det goda arbete som sker lokalt ute i verksamheterna.

Den 12-13 november går den första EdTech Sweden konferensen av stapeln i Stockholm. Mötesplatsen syftar till vara en mötesplats för beslutsfattare inom högre utbildning, corporate education, vuxenutbildning, myndigheter, politiker och näringsliv kring frågan om digitalisering inom utbildning.

EdTech Sweden med initiala samarbetspartners, fler partners tillkommer efterhand; Blekinge Tekniska Högskola, It´s Learning, Blackboard, Stiftelsen MTC, Anthon B Nilsen Utbildning AB, Lernia, SVERD och Rektorsakademien Utveckling som arrangerar det hela. 

Rektorsakademien Utveckling är en generator för idéer och utvecklingsprojekt med syfte att modernisera utbildning, för ökad kreativitet och ökat lärande. Vi vill vara en vitamininjektion och stimulera till förändring och innovation, tillsammans med våra samarbetspartners. Vårt arbete föds ur en drivkraft att göra saker som konstruktivt bidrar med något nytt.

 Läs mer här

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This