NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Utbildningssystemet behöver utvecklas

ml_us200

Ulf Sandström SVERDs ordförande hälsade gästföreläsare Martin Linder förbundsordförande UNIONEN och medlem i Digitaliseringsrådet välkommen till SVERDs Årsmöteskonferens 2018.

Martin Linder menade att för att få ett bra och utvecklande arbetsliv behöver samhället satsa på livslångt lärande och kompetensutveckling i arbetslivet.

Det innebär att nuvarande utbildningssystem behöver utvecklas mot större öppenhet och bli flexiblare med större variation i kursutbudet.

Digitaliseringen kommer att driva på denna utveckling menar Martin Linder vid SVERDs årsmöteskonferens i Stockholm.

Digitalisering inom arbetslivet kan delas in i två olika huvudområden.

  1. Digital utveckling, arbete kan organisera på nya sätt.
  2. Automatisering inom arbetslivet och hur det påverkar nuvarande arbetsmarknad.

Nya affärsideer kommer snabbt där man kan paketera nya erbjudanden i en delningsekonomi som styrs av nya plattformar tex AirbnBb uthyrning av bostäder och Uber taxi med privat bil etc.

Unionen bejakar utvecklingen och försöker ej stoppa den men menar samtidigt att man ej bör ej stödja affärsmodeller som ej kan regleras. Vi behöver en schysst arbetsmarknad.

Förändring av utbildningssystemet bör inriktas mot att se över:

  1. Finansiering
  2. Validering  – Bedömning av reell kompetens och behörighet till vidare utbildning bör ses över.
  3. Vägledning
  4. Utbildningsutbud

Digitaliseringsrådets arbete med utbildningsfrågorna pågår och man är hitills överens i arbetsgruppen om betydelsen av det livslånga lärandet.

Trenden för utbildning till Unionens medlemmar är att i dagsläget minskar”on the job training” . I en enkätintervju nyligen  hade 4 av 10 medlemmar ej  erbjudits någon kompetensutveckling via arbetsgivaren de senaste 12 månaderna.

Ökad tillgänglighet till kompetensutveckling är en viktig fråga för Unionen avslutar Martin Linder sitt föredrag med.

Läs mer i dagens DN debatt en artikel av Martin Linder om studiemedel för yrkesverksamma.

https://www.dn.se/debatt/studiemedelsmiljard-behovs-for-att-utveckla-yrkesverksamma/

 

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This