NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Utredningen för planering och dimensionering av komvux och gymnasieskola är klar

Anna Ekström tog idag den 8 juni emot utredningen av Lars Stjernkvist om planering och dimensionering av komvux och gymnasial utbildning.

Blir förslagen verklighet innebär det bland annat att arbetsmarknadens behov ska få ökad tyngd, och följaktligen ska elevernas önskningar väga lättare. Det är ”inte rimligt att erbjuda ett utbud av utbildningar som leder till att många elever får svårt att etablera sig på arbetsmarknaden”, skriver Stjernkvist och syftar på att flera av yrkesprogrammen lockar för få i förhållande till branschernas behov och att sökintresset på sina håll så svagt att utbildningar ställs in.

Stjernkvist föreslår också regionala ramar för utbudet inom gymnasieskolan och för yrkesutbildning inom komvux. Ramarna ska ange vilka utbildningar som ska ges och hur många platser som ska finnas på dessa.

När det gäller de fristående gymnasieskolorna konstaterar Stjernkvist att de utbildar ungefär en fjärdedel av eleverna. ”Jag anser att de fristående skolornas roll i utbildningssystemet ska stärkas och att lika villkor så långt möjligt ska gälla för huvudmän för fristående och kommunala skolor. Den ökade statliga styrningen av utbudet som jag föreslår ska därför gälla både kommunala och enskilda huvudmän.”

Se länk till SOU 2020:33  utredningen här.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This