NY

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10 Välkomna till SVERD Online Vårkonferens -2025. Ulf...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....

Länk till frukostseminarium om finansieringsmodeller för lärcentrum den 13/2 på riksdagen

Finansieringmodeller för Lärcentrum Tillsammans med Mattias Bengtsson (KD) och Niklas Sigvardsson (S) ledamöter i utbildningsutskottet bjuder Nitus in till att delta i ett frukostseminarium i riksdagen där fokus är att diskutera framtida finansieringsmodeller för...

Rektors arbete för rättvisande och likvärdiga betyg i kommunal vuxenutbildning

Skolinspektionen granskat 29 kommuner som bedriver kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå på entreprenad. Granskningen har gällt kvaliteten i arbetet med de rektorsuppgifter som handlar om att skapa förutsättningar för en rättvisande och likvärdig betygssättning....

Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan

Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan. Vad ska vi svara på frågan om vi kan vara trygga? Maria Wiman skriver i en artikel i webbtidningen Vilärare att -Mest av allt vill jag ha ett sansat efterspel. Låt inte detta bli ett slagträ i en infekterad...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Utredningen – Ökad kvalitet i lärarutbildning och fler lärare i skolan

Göteborgs universitet är kritiskt till flera av förslagen i regeringens promemoria ”Ökad kvalitet i lärarutbildning och fler lärare i skolan”.
– Vi bedömer att förslagen inte skapar högre kvalitet i lärarutbildningen och endast i ringa omfattning bidrar till att fler lärare kommer att utbildas, säger Åke Ingerman, dekan vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten.

– Det här förslaget är anmärkningsvärt för det saknar underbyggnad, vetenskapliga referenser och en analys av vilken brist i dagens utbildning som det förväntas åtgärda, säger han och fortsätter:

– Det är akademins roll att identifiera de fält inom vetenskapen som ger bäst grund för yrkesutövningen och som bäst besvarar frågor om olika undervisningsmetoders effektivitet. Att peka ut särskilda vetenskapsområden i förordningen riskerar att snabbt bli föråldrat och framstå som tidsbundna opinionsyttringar.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This