NY

Ny handbok – Undervisa på distans

Annette Appelstrand förstelärare på komvux i Mölndal, en skola med 3100 har arbetat med att skapa distansundervisning som minskar avhoppen från studierna och ger eleverna goda möjligheter att lyckas med sina studier. Hon har samlat erfarenheter och kunskaper i en...

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

Professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digitalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...

Uppemot varannan student hoppar av högskolan

Utbildningar till flera samhällsviktiga yrken tappar studenter. På högskoleingenjörsutbildningarna är det hälften som inte tar examen, på grundlärarprogrammen 39 procent. På sjuksköterskeutbildningarna försvinner 26 procent under utbildningens gång. – Det kostar för...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Vad har framtiden att erbjuda? COVID-19 krävde att alla lärosäten skulle förändras och förnyas i farten

Vad har framtiden att erbjuda efter Covid -19 ?

I sitt senaste Insight Paper från Contact North och sidan Teachonline.ca skriver man om hur COVID-19 krävde att alla
lärosäten skulle förändras och förnyas i farten. Det är något som de flesta av lärosäten svarade bra och snabbt på.
Vissa begränsningar finns som en brist på lärarutbildning och professionell utveckling, brist på
incitament och belöningar för innovation, tveksamheten hos vissa elever till
att ta ansvar för sitt eget lärande och genomarbetade kvalitetssäkringsramverk.

Men verklig innovation och förändring ägde rum och kommer nu att
bidra till att forma en framtidens lärande. Genom effektivt samarbete kan universitet och högskolor bättre utnyttja
varandras program och kurser så att de kan erbjuda studenter individualiserade utbildningar och
upplevelser. En del av detta arbete är att påskynda överföringskrediter och
behovet av att integrera mikrolegitimationer ( microcredentials) i långa programutbildningar.

Nyckeln till att stödja användningen av den nya pedagogiken och de nya modellerna
av undervisning och lärande är en investering i professionell utveckling
för lärare. Många pedagoger lärde sig om undervisning, kursdesign, nya sätt att examinera, kompetensbaserat lärande och
effektiva metoder om onlineinlärning under pandemin.

En fortsatt investering i professionell utveckling kommer att möjliggöra
att kvalitetssäkrad öppen, flexibel online utbildning blir mer allmänt accepterad och använd.
Med tanke på de utmaningar pandemin fortsätter att ge är detta en
idealisk tid för att förnya, ta nya risker och förändra utbildningssystemet . Det är bra att se så många
högskolor och universitet och deras fakulteter och lärare som gör just detta.

Läs mer här: 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This