NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Validering av informellt MOOC-baserat lärande

non formal MOOCs IPTS

I en ny rapport om ”Validering av informellt MOOC-baserat lärande” presenteras resultaten av forskning, som genomfördes från maj 2014 till och med november 2015.Det handlar om nya metoder när det gäller bedömningen av tillgodoräknande och erkännande av Massive open online courses s.k, MOOCs.

Rapporten publiceras efter omfattande forskning om MOOCs i EU: s medlemsstater, Den ger en ögonblicksbild av hur europeiska utbildningsinstitutioner som utvecklar formellt och icke-formellt lärande.

Det blir allt vanligare att utbildningsorganisationer ger diplom och certifikat för MOOCs fortbildning.

Vi analyserar relation mellan certifikat, examinationsformer och referenser.

Markörer som självbedömning jämförs med poäng som ges på plats efter traditionella tentamen.

Fallstudier ger djupare insikter om hur olika metoder kan användas.

Rapporten presenterar en modell som guidar oss framåt hur MOOCs kan valideras och ge diplom och erkännande.

Raporten ger en uppsättning rekommendationer till europeiska utbildningsorganisationer och beslutsfattare om hur man kan  möjliggöra erkännande av öppen inlärnings inom högre utbildning och på arbetsplatsen.

Läs hela rapporten här

 

How to cite: Witthaus, G., Inamorato dos Santos. A., Childs, M., Tannhäuser, A., Conole, G., Nkuyubwatsi, B., Punie, Y. (2016) Validation of Non-formal MOOC-based Learning: An Analysis of Assessment and Recognition Practices in Europe (OpenCred). EUR 27660 EN; doi:10.2791/809371

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This