I en ny rapport om ”Validering av informellt MOOC-baserat lärande” presenteras resultaten av forskning, som genomfördes från maj 2014 till och med november 2015.Det handlar om nya metoder när det gäller bedömningen av tillgodoräknande och erkännande av Massive open online courses s.k, MOOCs.
Rapporten publiceras efter omfattande forskning om MOOCs i EU: s medlemsstater, Den ger en ögonblicksbild av hur europeiska utbildningsinstitutioner som utvecklar formellt och icke-formellt lärande.
Det blir allt vanligare att utbildningsorganisationer ger diplom och certifikat för MOOCs fortbildning.
Vi analyserar relation mellan certifikat, examinationsformer och referenser.
Markörer som självbedömning jämförs med poäng som ges på plats efter traditionella tentamen.
Fallstudier ger djupare insikter om hur olika metoder kan användas.
Rapporten presenterar en modell som guidar oss framåt hur MOOCs kan valideras och ge diplom och erkännande.
Raporten ger en uppsättning rekommendationer till europeiska utbildningsorganisationer och beslutsfattare om hur man kan möjliggöra erkännande av öppen inlärnings inom högre utbildning och på arbetsplatsen.
Läs hela rapporten här
How to cite: Witthaus, G., Inamorato dos Santos. A., Childs, M., Tannhäuser, A., Conole, G., Nkuyubwatsi, B., Punie, Y. (2016) Validation of Non-formal MOOC-based Learning: An Analysis of Assessment and Recognition Practices in Europe (OpenCred). EUR 27660 EN; doi:10.2791/809371