Det diskuterades vid ett seminarium i Almedalen med tema ”Ledarskap för moderna myndigheter i en digital era”anordnat av PwC.
Sverige ligger högt upp i kvalitetsindex men det som mäts i kvalitetsutvärderingar är ofta enkla kvantiteter som antal formulär, antal datorer, mängden öppen data men man mäter inte viktiga saker som digitalt ledarskap och samverkan mellan myndigheter.
En förklaring till att digitaliseringen tar tid är att det är många självständiga aktörer med många olika agendor och det saknas en samordning från Regeringskansliet.
Man bör fokusera på större enheter än enskilda myndigheter. Det räcker inte att man har perfekta interna resultat i enskilda myndigheter om inte helheten i användningen till medborgarna är samordnad.
Välfärdens långsiktiga finansiering är oklar och offentlig sektor måste fokusera på användarna
och fokusera på kvalitet i utfallet vad medborgarna tycker.
Viktiga områden att satsa på i framtiden är bemötande, tillgänglighet och transparens.
Det är viktigt att inte marginalisera digitaliseringsfrågan så att den landar i förvaltning av tjänster utan det är viktigt att jobba mer med erbjudandet av digitaliseringstjänster till medborgarna.
Digitalisering är en överlevnadsfråga för att tillgängliggöra tjänster och effektivisera offentlig sektor
Vilket bör göras agilt och trovärdigt.
I panelen var
- Gunilla Dyrhage, Enhetschef, Arbetsförmedlingen
- Erik Brandsma, Generaldirektör, Energimyndigheten
- Åsa Zetterberg, Sektionschef, medlem i Digitaliseringsrådet, SKL
- Anders Christensson, Partner och ansvarig för rådgivning till offentlig sektor, PwC
- Njal Roomans, Moderator, PwC
Trackbacks/Pingbacks