NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Vinnarna av lärarpriset Guldäpplet 2023: Nytänkande lärare som skapar nya former för lärande

Tre lärare belönades i dag för sitt arbete med att utveckla undervisningen med nytänkande och digitalisering. Eva Bida, förstelärare i Idrott och hälsa samt Naturkunskap på Torekällgymnasiet i Södertälje, utsågs till årets vinnare av lärarpriset Guldäpplet för sitt nytänkande arbete med att förstärka undervisningen med ändamålsenliga digitala verktyg.

Janni Karlsson, förskollärare och IT pedagog i Kil och Andrey Shupliakov, lärare i Matematik, och NO och Teknik Nya Elementar i Stockholm, delade på andraplatsen.

Allsidig användning belönas
– Guldäpplet lyfter fram lärare som med förankring i sina ämnen, systematiskt utvidgar den pedagogiska verktygslådan och delar erfarenheter, utvärderar och prövar sina resultat i samverkan med kollegor. Vi ser en profession i en kollegial rörelse kring beprövad erfarenhet med övervägda inslag av det digitala – när det är motiverat, ja nödvändigt. I år lyfter vi också fram förskolans allsidiga användning av alla material, fysiska såväl som digitala, med årets mottagare av Guldäpplejuryns Särskilda Pris, säger Peter Becker, ordförande i Stiftelsen DIU och juryn för Guldäpplet.

– Det vi ser i år hos pristagarna är, digitalt kompetenta lärare som tänker helhet i elevernas utveckling. Kompetens kopplat till knopp och kropp, hälsa och trygghet. Ett kollektivt tillsammansarbete där vilka framsteg man som elev och lärare åstadkommer ligger i fokus, inte de digitala verktygen, säger Robert Fahlgren, vice ordförande Sveriges Lärare.

Läs mer här 

Läs också mer om Guldäpplkejuryns särskilda pris  här

Juryn för Guldäpplet har utsett Fredrik Söderlund, Caroline Engvall, Per Dahlbeck och Per Falk till mottagare av Guldäpplejuryns Särskilda Pris 2023. Priset delas ut av stiftelsen Yngve Lindbergs Minne med partners, till en eller flera personer som har uträttat långvariga, betydelsefulla insatser för främjande av lärande med stöd av it och medier.

I år har juryn valt att med Guldäpplejuryns Särskilda Pris rikta ljuset mot förskolan.

– Vi uppmärksammar insatser som från olika utgångspunkter har stor betydelse för att bidra till meningsfull förskola, inriktade på barns och ungas allsidiga utveckling, på deras trygghet och egna röster liksom deras undersökande och upptäckande av natur, fysiska och digitala världar, medier och nät, säger Peter Becker, ordförande i Guldäpplets jury.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This