NY

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10 Välkomna till SVERD Online Vårkonferens -2025. Ulf...

Tid för undervisningsuppdraget

Betänkande av Utredningen om minskad administration och om reglering av förskollärares och lärares tid är klart och kan läsas här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/03/sou-202526/ Utredningen om minskad administration och...

Förslag till AI riktlinjer för skolan

Johan Falk skriver en debattartikel på Voister att AI spelar så stor roll för både elever och samhället att vi inte kan vänta två år till på nationella AI-riktlinjer för skolan Behandla AI som andra webbtjänster Låt inte AI fatta dina beslut Lita inte på...

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin! I ett öppet brev till Regeringskansliet, Utbildningsdepartementet uttrycker ViS en djup oro över att komvux inte inkluderas i regeringens STEM-strategi. Det är ett misstag att inte utnyttja potentialen i både...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Virtuellt lärande på distans – En intervjustudie med finländska gymnasiestuderande

Ny avhandling av Charlotta Hilli Åbo Akademi har publicerats. Avhandlingens syfte är att få en djupare förståelse av gymnasiestuderandes erfarenheter av lärande i en virtuell lärmiljö.
Virtuella lärmiljöer definieras som interaktiva, kollaborativa och kommunikativa
digitala miljöer.

Avhandlingens övergripande problemformulering är att urskilja den
mening informanterna ger lärande. Ser informanterna lärpotential i den
virtuella lärmiljön och vad kännetecknar lärpotentialen? Ytterligare
följdfrågor är vad som främjar lärande? Finns det något som kan hämma
det? Hur förhåller sig informanterna till sin roll som studerande vid
lärprocessen? Det empiriska materialet består av intervjuer med tretton
gymnasiestuderande efter en distanskurs i samhällslära. Fyra gymnasier
i Finland deltog i studien.

Ladda ner rapporten här

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Virtuellt lärande på distans – En intervjustudie med finländska gymnasiestuderande | Namn på webbplatsen - […] Virtuellt lärande på distans – En intervjustudie med finländska gymnasiestuderande […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This