Den 9-10 juni 2016 gick andra MOOCs i Scandinavia Conference av stapeln på Chalmers i Göteborg. Ett spännande inslag var paneldebatten ”What makes a great MOOC?”. Studentpanelen delade med sig av sina erfarenheter och reflektioner runt MOOCs. De ansåg bland annat att MOOCs (eller delar av MOOCs) integrerade i campuskurser frigör tid för mer seminarier, vilket främjar ett djupare lärande. Studenterna kunde tänka sig att gå en MOOC för att förbättra sitt CV, men även som ren hobby. De var generellt inte intresserade av att betala för ett kursintyg och ansåg att prov i MOOCs kanske är onödigt, eller bara behövs för de deltagare som faktiskt vill ha ut ett intyg. Det som, ur studenternas perspektiv, avgör kvaliteten på en MOOC, är engagerade och motiverande lärare, samt fokus på applikationer i verkligheten.
Läs mer om konferensen här: http://www.chalmers.se/en/conference/moocs2016/Pages/mis2016.aspx